Norge – et land av fordommer og eksludering

Tidligere denne uka leste jeg om at asylsøkere i Årdal ble nektet å ta buss og jeg stilte meg følgende spørsmål; HVA I HELVETTE ER DET SOM SKJER MED DETTE LANDET????
Jeg ble så sint at jeg ikke klarte å blogge en gang. Alt jeg skrev og alt jeg tenkte ble bare usaklig surr og var prega av sterkt sinne. Jeg ble så frustrert at jeg måtte sette meg ned og telle til tusen før jeg roa meg. Det er ikke ofte jeg blir så engasjert at jeg ikke klarer å formulere meg, men akkurat da jeg leste dette så klarte jeg ikke å gjøre anna enn å bli sint. Så gråt jeg.
Men dette handler ikke om meg. Dette handler om noen helt andre. Det handler om OSS og om DEM. Det handler om hvor forferdelig uinkluderende vi i Norge har blitt den senere tida, og ikke minst så handler det om feil fokus.

Det skjedde noe grusomt på Valdresekspressen på mandag. En asylsøker drepte tre uskyldige mennesker den ettermiddagen.
Etter drapene fikk ingen andre asylsøkere fra Årdal lov til å ta bussen til Oslo. Dette skulle visstnok blitt bestemt av både asylmottaket og bussjåførene. Det mener jeg er horribelt. Da jeg vaks opp lærte jeg at man ikke skulle dømme en hel gruppe mennesker basert på handlingene til enkeltpersoner. Da 22/07 skjedde var det ingen som sanksjonerte oss nordmenn. Tvert i mot, så støtta alle oss. Det var ingen som nekta oss å ta fly, ta buss eller og bevege oss utenfor egne grenser basert på handlingene til en enkelt nordmenn. Det er utrolig synd at vi ikke ser hva vi holder på med. Det er trist at sosiale medier og kommentarfeltene i nettavisene er fulle av hat og rasisme. Jeg er lei meg. Mye på vegne av resten av asylsøkerne her til lands. Og mye på vegne av rasistene der ute. Dere har et fattig liv som ikke ser verdien av et flerkulturelt samfunn. Dere har et trist menneskesyn. Hvordan skal det gå med dette landet fremover?

Som dere skjønner har jeg fått ganske dystre tanker etter den forferdelige diskrimmineringa som foregår nå. Jeg sliter med å forstå hvordan mennesker jeg kjenner særiøst kan gå ut og mene at ei hel gruppe fortjener å bli hetset og diskrimminert på det verste etter en grusom handling utført av en person. På meg virker det som om folk bare venter på den neste grusomme saken kommer, slik at de kan få nok en grunn til å rope ut hvor forferdelig det er at landet vårt har innbyggere som gjør sånt. Rart hvordan noen bare roper INNVANDRER med en gang noe skjer. Jeg synes det er skremmende. Jeg blir redd. Ikke bare redd for hva slags følelser vi påfører asylsøkere, men redd for framtida. For barna våre som må vokse opp med stigmatiserende holdninger rundt seg. Det er ingen som fortjener å bli behandla på den måten som vi nordmenn behandler asylsøkere og innvandrere på. Det ser ut som om vi er på tur mange år tilbake i tid, der diskrimminering og forskjellsbehandling stod i fokus. Jeg skule ønske vi kunne diskutere det som egentlig er viktig, og ikke det som tar oss tilbake.

Fokuset etter Årdal-saken burde vært noe helt annet enn det har blitt. “HUT DERE HJEM DER DERE KOMMER FRA” har ingenting med saken og gjøre. Det jeg mener vi burde fokusert på er hva som egentlig gikk galt. Hva er det som får en person til å utføre en slik handling? Hvor gikk det galt, og hva slags ansvar skal vi som samfunn ha? Jeg mener at fordommene og de negative holdningene til den generelle nordmannen har ganske mye og si. Vi har et svakt område i dette landet, og det er asylpolitikken. Vi starter i feil ende og vi gjør mye galt. Hvordan kan det ha seg at det sitter mennesker, enkeltskjebner og familier på asylmottak i flere tiår i Norge uten å få svar på hvordan fremtiden deres ser ut? Asylpolitikken her til lands er umenneskelig, og desverre ser det ikke ut for at den kommer til å bli bedre med det første. Jeg skal gjøre alt jeg kan for å dreie debatten mot det som er viktig og bort ifra det usaklige, negative og dystre menneskesynet som veldig mange har. Jeg vil snakke om løsninger. Jeg vil at vi skal bli mer inkluderende og ta vare på hverandre. Jeg tror alle sammen skjønner at det er systemsvikt på dette området. Hva kan gjøres og hvordan skal vi gjøre det? 

Jeg sender mine varmeste tanker til de pårørende i Årdal og til de som kjente gjerningsmannen. De fortjener mer enn de blir møtt med. Det er tragisk at politikere bruker andre personers tragedier til egen vinning og spredning av fremmedfrykt. Jeg er ikke stolt over å være norsk idag.

Ikveld skal jeg be for asylsøkerne i Norge. Dere fortjener så uendelig mye mer enn dere blir møtte med her akkurat nå.

#Tragedie #Rasisme #Feil #Fokus #Årdal #Asylpolitikk #Umenneskelig #Holdninger

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg