#Lenkom

I dag har vi hatt kommunestyremøte i Lenvik kommune.
Stemning: Tildels god.
Kjønnsstatistikk: Enormt dårlig. Bare 4 kvinner tok ordet i dagens møte.
Dagens snakkis: Tilleggsak 105/13 – orientering om konsekvenser av vedtak i k.sak 84/13 – utvidelse av investeringsrammen (økonomi ifht nye FUSK). Utsettes til neste møte..

Det var et helt greit møte i dag. Vi hadde besøk av sjette klasse fra FIBA som skulle observere kommunestyret som en del av et opplegg i samfunnsfag. Det er alltid trivelig når bakerste rad er fylt av engasjerte mennesker. I tillegg kom det en gutt fra midt-Troms SU etter skolen for å se på oss. Husker selv da jeg var yngre og satt alene på bakerste rad og fulgte med på forbildet mitt, Wenche Cumming. Det var stemning!
I dagens møte fikk jeg diskutert noe av det som er viktigst for meg, uønsket deltid i helsesektoren. Det er en god jobb som er gjort i forhold til det i kommunen min, men jeg mener at vi enda har lang vei og gå. Uønsket deltid skjer ikke av seg selv, og det trengs flere ressurser og bedre prioriteringer for å få på plass en ordning som funker for de fleste. Det er trist at kommunen vår opererer med midlertidige ansettelser og små stillinger og samtidig ser seg blind på hva folk egentlig ønsker. Retten til et anstendig arbeidsliv burde settes høyest. Det sørger for mer kontinuitet på arbeidsplassene og er med på å gjøre sykefraværet lavere. Og ikke minst så gir det mennesker en reell sjanse til å klare seg selv uten og være avhengig av andre.
Jeg fikk også diskutert alternativ turnus-ordninger ganske mye. Dessverre tapte jeg kampen mot kommunestyrets flertall, og forslaget mitt (sammen med AP, LL og KL) om å la dagens ordning i forhold til alternativ turnus være slik som den er i dag gikk ikke igjennom. Jeg er for alternativ turnus, og jobber selv 13t vakter i bytte mot lengre friperioder. Jeg stortrives med det. Samtidig er jeg livredd for at dette skal bli normen, og at flere skal tvinges til å jobbe sånn. Det passer perfekt for meg. Jeg er frivillig barnløs og har en livssituasjon som er mer fleksibel i forhold til jobben min enn kanskje mange andre har. De fleste som jobber i helsesektoren er kvinner. Mange av dem har barn og mange av dem er enslig forsørger. Jeg ønsker ikke at disse skal måtte skifte arbeidsplass fordi kommunen min skal være grådige. Nok får være nok. De arbeidsplassene som ønsker det burde få lov til å gjennomføre det, mens de som ikke vil det, forholder seg til den turnusen de har, akkurat sånn som det er i dag. Tvang funker dårlig. På mange måter kjennes det litt ut som om kommunestrets flertall er blitt lurt av Høyre. Synd å si det, men bruk 2 kalorier på prinsipprogrammet til Høyre, så skjønner du hva jeg mener. De er ikke arbeidstakerens beste venn, for og si det mildt.

En anna viktig sak som jeg føler at jeg burde nevne er kommunestyrets enorme behov for å få utredet saker og ting. Vi har lenge fått opplyst at administrasjonen har mye og gjøre, og jeg tror ikke vi gjør noenting bedre av å lesse på med tullesaker som aldri kommer til og gå igjennom, kun for moro skyld. Det finnes mange eksempler på det, og jeg ser at “trenden” er en gjenganger. Et godt eksempel på det er nevnte turnusdiskusjon. Der skal man altså bestille en sak fra administrasjonen for å sjekke om man tjener penger på alternative turnuser. Svaret er selvfølgelig JA, men hvis Høyre påstår at vi uansett aldri skal få bruk for det, så lurer jeg på hvorfor i alle dager vi skal ha det utredet. Typisk #Lenkom.
Flere ganger opplever jeg at vi sender dokumenter og bestillinger til administrasjonen som vi ikke trenger. Jeg er så lei av måten vi forvalter pengene våre på og ikke minst hvordan vi misbruker den ressursen våre ansatte er. Vi snakker mye om ukultur. Hele midt-Troms har fått med seg hvor dårlig stemning det er i Lenvik kommunestyre. Jeg tror ikke det blir bedre av å holde på sånn som vi gjør. En ting er at pengene flyger ut vinduet og gjør jobben vår som folkevalgte vanskeligere, en anna ting er at man driver og vedtar saker oppat og oppat igjen. Vi hadde en sak om utmelding av pedagogisk senter i dag, noe jeg er sikker på har vært drøfta og dvelt med i snart alle kommunens organer. Når kamper tapes, blir det omkamp. På begge de to siste kommunestyremøtene (henholdsvis i dag og forrige torsdag) vi har hatt er det blitt varsla fra FrP at det kommer til å bli et til ekstraordinært kommunestyremøte. Lovlighetsklager sendes fra den ene til den andre så ofte at vi til slutt ikke har kontroll på hva vi holder på med. 


Selv om jeg som vanlig er positiv, så kjenner jeg at jeg ikke er langt unna og få politikerforakt for meg selv.

#Lenkom #Dystert #Fremtid #Lokalpolitikk #Turnusarbeid #Helse #Politikk #Samfunn #Kela

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg