Bor i bakvendtland

Snus er plutselig blitt sunt, og gulrøtter kan man få kreft og dø av. Menneskene i Norge vil ha det bedre, og stemmer likevel på FrP og Høyre. NRK-reportere skal få ha på seg kors rundt halsen, men politikvinner som ønsker å bruke hijab skal ikke få lov til det. De som er imot NRK-lisensen vil ha OL tilbake til statskanalen for å slippe reklamepauser.

Jeg våknet opp i dag og skjønte at jeg levde i bakvendtland. Jeg har mange ganger skrevet om hvor forferdelig jeg synes det er at vi har så mye, mens store deler av resten av verden har så lite. Fordelinga av verdens goder er urettferdig, og det er på tide vi gjør noe. Hver gang personer rundt meg er utakknemlige, kjenner jeg på en trang til å minne dem på hvor vi bor og hvordan vi faktisk har det. Jeg kan selv ha dager der det føles som om det meste ikke går min vei, men får kjapt dårlig samvittighet av hvor små problemene mine er i det store perspektivet. Jeg bor i verdens rikeste land, kan jobbe så mye jeg vil, har en stor familie og et svært nettverk. Har tak over hodet, mat på bordet og kan boltre meg i alt for mange materialistiske goder. I går gikk det et innslag på NRK om hvor mye kjøtt vi i den vestlige verden spiser, og at vi kommer til å komme i ei kjøttkrise i vår tid. Mye vil ha mer, og de færreste er villige til å ofre fredagsbiffen, lørdagstacoen og mors kjøttkaker for å sørge for at maten blir bedre fordelt i verden. Det førte til en god diskusjon i det forumet jeg var i, og jeg synes det er helt utrolig hvor egoistiske vi kan være. Når vi vet at kjøtt er så miljøfiendtlig og lite framtidsretta, at vi er med på å skape en global krise, og likevel ikke kan gi noe til fordel for andre. Sålenge det ikke går utover oss, så er det ikke viktig nok. Det får meg til å tenke. Masse. 
Det samme gjelder miljø generelt. Vi vet at andre betaler en stor pris for utslippene vi har, men er selv ikke villige til å gi slipp på “godene” våre. Det er forferdelig at det må gå til noe enda mer ekstremt før vi skal forstå at vi må ta noen store grep.

Min oppfordring til helga er derfor denne:
Gjør noe godt for andre hver dag. Meld deg inn i en organisasjon for å gjøre verden til et bedre sted. Engasjer deg i samfunnet, meld deg som frivillig eller gjør andre mennesker glade. Gi til et veldedig formål, eller enda bedre; gjør noe fysisk som kan være med på å gjøre dagen til et eller flere medmenneske bedre. Jeg er av den oppfatning at vi alle har noe og gi, uansett form. At vi alltid kan bidra til andre og at vi er ressurssterke mennesker. Dersom vi ikke tar grep, hvem skal gjøre det da? 

“I bakvendtland der øst er vest og fem og to er ni
er alle barna sjelegla’ når ferien er forbi.
De tropper opp på skolen for å ta et skippertak
med skolesekk på magen sin og lueskyggen bak.
For i bakvendtland, der kan alt gå an,
der er de like tøysete og rare alle mann.” 

#Morgentanker #Helgeoppfordring #Egoisme #Godhet #Framtida #Kjøttfrihverdag #Frivillig #Deltakende #Samfunn #Motsetninger #Tagrep #Gjørnoe 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg