Kjøttfri mandag? -Kjøttfri hver dag!

Kjøttfri mandag har vært populært i lang tid, og nå har også flere offentlige institusjoner innført trenden.
Hjemme hos oss har vi selvfølgelig kjøttfri mandag. Siden jeg er den eneste vegetarianeren i familien, så har jeg kjøttfri hver dag. Det er tusen gode grunner til ikke og spise kjøtt, og kanskje ikke en eneste grunn til og faktisk spise kjøtt. Så jeg spør alltid meg selv, dersom du spiser kjøtt, hvorfor gjør du egentlig det?

Grunnen til at jeg velger bort kjøtt er fordi jeg ønsker å gjøre verden til et bedre sted. Du tror kanskje at jeg bare er en dråpe i havet, og at det ikke har noe å si om jeg spiser kjøtt eller ikke. Det stemmer ikke.
Vi dreper 56 milliarder landdyr for matproduksjon hvert år. Dyrene som avles opp og kun har en mening med livet sitt, og bli spist, lever under dårlige kår og har mye kortere liv enn hva som er naturlig for deres art. Samtidig får de ikke anledning til å tilfredstille sine naturlige behov. Jeg har alltid hadd et godt dyrehjerte, og jeg kommer aldri til å spise kjøtt noensinne.
Når det kommer til helsa, så er det direkte usunt og spise kjøtt. I 2010 viste et studie at dersom kjøttforbruket i hjemmet hadde blitt begrenset til maks tre ganger i uka, så vil man kunne forhindre 31 000 dødsfall av hjertesykdom, 9000 tilfeller av kreft og over 5000 tilfeller av slag i året i Storbritannia.
I grillsesongen står kjøttet for over halvparten av klimagassutslippene i Norge. Det er svindyrt både for samfunnet og for miljøet og frakte kjøtt. For ikke å snakke om hvor urettferdig fordelinga av jordas ressurser egentlig er. Dersom flere slutter og spise kjøtt, vil kjøttet bli billigere. Dermed kan produksjonen gå ned, flere personer i uland har råd til kjøtt og det blir akkurat litt mer rettferdig fordeling av jordas ressurser. Dersom man kutter ut kjøtt en dag i uka, kuttes dine co2utslipp med 170kg i året. Dersom alle i Norge gjør det samme, tilsvarer det utslippene til over 360 000 biler!!!!
Vil du være med å bidra til en bedre verden? Innfør kjøttfri mandag i hjemmet ditt! Eller enda bedre, kjøttfri hver dag 😉 

 
#Kjøttfri #Mandag #Hverdag #Meatismurder #Veggis #Vegetarianer #Rettferdighet #Dyrevelferd

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg