Skolekampene i Troms!

Som de fleste i Troms sikkert har fått med seg, så er det foreslått ganske drastiske kutt i skolestrukturen i fylket vårt nå om dagene. Fylkeskommunen er rimelig skakkjørt og nå skal det gå ut over ungdommen.

Da jeg begynte på videregående skole på Bardufoss hadde fylkeskommunen akkurat kutta i antall helse-og sosialplasser på skolen min. Fra å ta inn 32 elever på vg1 tok de da inn 16. Flere elever kom ikke inn på det de ønska, og allerede da skjønte jeg at framtida så rimelig mørk ut for linja jeg brenner så sterkt for. Vi starta som 16 elever, med håp om ei fremtid i helsesektoren og masse glimt i øyet. Motivasjonen dalte, mye takket være lærlingesituasjonen i Troms og ikke minst på grunn av dårlig rådgivning i ungdomskolen. Vi var 7 stk som gikk ut. Da de 7 hadde valgt veien videre, var vi bare 3 stk som søkte oss inn på hjelpepleien. Senere skulle det tallet (som var skapt av politikerne) bli brukt som argument for å legge ned hele linja på Bardufoss. Det var en tragedie. Jeg kunne ikke forstå at de samme som hadde sørga for at vi bare var 3 elever på linja i ettertid skulle sitte å gi skylda på ungdommen for mangelen på helsefagarbeidere og samtidig sørge for at ingen andre fikk mulighet til og gå den. VG2 helsearbeiderfag-linja ble lagt ned året etter “på grunn av for lavt søkertall året før”. Nå ser jeg at samme retorikken brukes i denne budsjettrunden, og jeg kjenner jeg blir ordentlig forbanna når jeg leser hvordan politikerne uttaler seg om fremtida vår. Du kan ikke sitte i det ene øyeblikket og kutte i antall plasser, for så og fortelle samfunnet at “ingen er interessert i og gå på den linja”. Det holder bare ikke mål.

Jeg engasjerer meg selvfølgelig litt ekstra når det kommer til distriktspolitikk og ikke minst til de linjene jeg brenner for, men jeg tar alle de foreslåtte kuttene under ett og kaller det for et skikkelig lite fremtidsretta forslag. Politikerne ønsker at ungdommen skal velge linjer basert på fornuft, og ikke på personlige ønsker. Det mener jeg er det samme som å ta baklengs salto inn i NAVkøen. Jeg mener at ungdommen må få velge den linja de selv ønsker og gå på, både fordi jeg stoler på at ungdommene våre selv vet best hva de vil, og fordi jeg har forståelse for at man ønsker å gjøre noe for seg selv. Dersom du er flink til og danse eller vil lære deg og danse, så burde du gå på danselinja. Vil du utvikle evnene dine på media og kommunikasjon eller satse på kreative fag som tegning, form og farge, ja- så burde du få lov til å gjøre det. Det er like viktig at vi har et samfunn som har plass til kunstnere og folk som er kulturinteressert som at vi har kvalifiserte folk i oppvekstsektoren.

Høyre går på valg for mer frihet til enkeltmennesket. Forslagene de kommer med på fylkesnivå vitner om noe helt anna. De snakker om nye og bedre løsninger, og vi står nå i en situasjon som viser Høyres sanne ansikt. De nye løsningene er gamle, de “bedre” forslagene er dårligere og friheten gjelder de færreste. Enkeltindividet blir ikke sett, og hvis resultatet av skolestrukturen kommer til å bli slik den ser ut til og bli, så har vi ikke lengre plass til alle i samfunnet vårt. Og det gjør meg trist. Det gjør meg trist at vi står i fare for å miste den eneste landbruksskolen i fylket vårt. Det er sårt at skoler som er kommet langt med tanke på å hjelpe utviklingshemmede og ungdommer med utfordringer nå står i fare for å bli borte. De skolene som gjør en viktig innsats på flere felt enn bare “skole”feltet skal ikke få takk en gang, de får heller farvel. Elevene fortjener bedre enn dette, og framtida fortjener bedre enn dette. Hele bygder og samfunn står i fare for å miste noe av det viktigste de har; skolene og elevene sine. De eneste jeg ønsker å ta farvel med er de som styrer på fylket. 

Jeg ønsker å takke alle som har engasjert seg i kampen om å bevare de utsatte skolene og linjene de bryr seg om. Det er ingenting som er bedre enn engasjerte, unge mennesker som jobber for noe de brenner for. Fortsett med det! Og masse lykke til videre! Så vil jeg oppfordre folk til å ikke glemme. Først må dere ikke glemme at det er på grunn av at Høyre, KrF og AP fikk flest stemmer at de har de posisjonene de har i dag. Så må dere ikke glemme at det går an å endre på det om 2 år. Også må vi fortsette å kjempe for stemmerett for 16åringer, sånn at de dette angår også har noe de skulle sagt. Jeg heier på dere!

#Skolestruktur #Politikk #TFK #Høyre #Arbeiderpartiet #Kristeligfolkeparti #Kaos #Engasjement #Ungdommen 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg