Bryllup- livets viktigste dag eller en papirlapp?

Jeg og Kay har vært forlova i godt over 1 år nå, og jeg elsker følelsen. Hver morgen jeg våkner opp og ser på den fine ringen min blir jeg litt småforelska på nytt. Jeg nyter tida og elsker tilstanden vi er i nå, forlovet og forelsket. Jeg koser meg med småe innkjøp til den store dagen innimellom og hver mnd bryllupsmagasinet kommer med ny utgave er jeg snar å dra kortet. Likevel kan jeg ikke la vær å spørre meg, hva er det som gjør at det med bryllup er så viktig? Noen sier at det bare er en papirlapp som gjør at ting blir enklere juridisk, er det sånn at mange gifter seg fordi det er det letteste? Hva betyr bryllup for deg?

For meg betyr bryllup kjærlighet. Evig kjærlighet, dersom man er heldig. En feiring av kjærligheten sammen med de som betyr mest i livet, en dag fylt med glede og fest. Det viktigste for meg er ikke hvordan farge vi har på serviettene, hva slags kjole jeg skal ha på meg, hva slags gaver som ligger på bordet, men hvem som kommer. Jeg håper dagen vår blir vakker og at alle de som står oss nært har muligheten til å feire kjærligheten vår sammen med oss. 
Jeg har ikke egentlig hatt den store drømmen som veldig mange bærer på, med stor, hvit prinsessekjole og stor diamantring. Men da Kay la seg ned på kne i romantiske omgivelser på ferien, klarte jeg ikke å tenke på noe annet enn hvor heldig jeg var! Verdens lykkeligste jente akkurat da, og det har føltes rett siden da. Allerede da ringen kom på fingeren min følte jeg et stort ansvar, jeg hadde egentlig allerede sagt ja til å stå sammen med kjæresten min i gode og onde dager. Siden da har det vært mange dager, både av den onde sorten og av den gode. Når jeg ser ned på handa mi kjenner jeg på den samme følelsen jeg kjente på da vi forlovet oss, samtidig som jeg kjenner på en ansvarsfølelse. Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden, og når de vonde dagene kommer, så kan det egentlig bare gå en vei; oppover. 

Jeg kjenner mange som har vært lenge sammen. Senest i morges da jeg overlappa med nattevakta, tenkte jeg på hvor flott det er å finne den eneste ene som man klarer å leve sammen med i mange år. Det er en stor oppgave å leve sammen med en annen person, og dele alt, og leve sammen uansett hva. Det er en kunst når man klarer det over lang tid. Det fineste jeg ser er gamle mennesker hånd i hånd igjennom livet. Det rører meg, og det gir meg håp. Det går an å stå sammen i stormen og likevel komme helskinnet ut av det. Det er kjærlighet.

Jeg har hørt mange som gifter seg av juridiske grunner, og jeg vet at giftemål for noen bare er “en papirlapp” som gir mange juridiske fordeler. Spesielt dersom parene har barn på hver sin kant og kanskje velger å kjøpe hus sammen. For meg finnes det ikke noe mer uromantisk en ideen om at giftemål gjøres fordi det har fordeler. Personlig tenker jeg at det kan ha mange ulemper. Det er et stort valg å ta, og jeg håper at jeg ikke rekker å bli 30 år og går igjennom en skilsmisse. Man kan ikke garantere for noe som helst, og man må ta valgene som føles rett der og da. Likevel, så håper jeg at jeg bare gifter meg en gang. Jeg liker jo å være selvstendig, så for meg er ikke bryllup en papirlapp. Jeg hadde klart meg fint uten den lappen, for og si det sånn. Jeg klarer godt å stå på egne bein, være i samme skatteklasse som jeg er i nå, og ta hånd om min egen økonomi og fremtid- uten å måtte gifte meg av den grunn. Likevel har jeg en viss forståelse for folk som tenker at det er “den enkle veien og gå”. For meg er ikke bryllup enkelt. Det krever mye planlegging og mye grubling. Jeg håper at jeg bare skal gifte meg en gang, det gjør liksom hele opplegget litt mer spesielt.
Jeg kjenner noen som har vært gift 3 ganger, og har stor respekt for det. Det går an å finne kjærligheten flere ganger. Det finnes håp for alle.

Se denne fine kjolen til bare 500,-! Brudekjolen MÅ ikke koste en formue. For meg er det uaktuelt å bruke en årslønn på en eneste dag. Det viktigste for meg er ikke prisen, men dagen. Håper det blir verdens fineste dag!

Hva synes du om bryllup?

#Bryllup #Fremtid #Juridisk #Kjærlighet #Papirlapp #Samfunn #Brudekjole #Feiring

4 kommentarer
    1. Mange flotte utsagn. Deler mange av dine meninger der altså.
      Og en kommentar til de “onde” dagene, det gjør absolutt forholdet mye sterkere om enn klarer å komme seg igjennom det. Det er bare en herlig følelse når man føler at man mestrer alt sammen, og sammen er man sterkest.
      Lykke til med videre planlegging 🙂

    2. Jeg er helt enig i at Bryllup er en del romantikk. For meg er det et bevis for alle rundt meg om at “Han her skal jeg satse på!” Vi gifter oss fordi vi vil være sammen; uansett hva som vil sje med oss. Og jeg tror at det er viktig å, før eller senere, ha den garantien i et parforhold. Vite at du alltid har noen som “got your back” 🙂
      Men når det er sagt, lar jeg meg også glede meg til prinsessekjolen, servietter, bordkort og alle smådetaljene som kommer til å gjøre dagen minneverdig både for oss og våre venner og familie. Koser meg med å få alle detaljene til å passe oss 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg