Har du nakenfrykt?

Hver femte norske kvinne liker ikke å vise seg naken foran partneren sin. Hvorfor det? Hva er det som gjør at så mange ikke har det såpass bra med seg selv at de ikke klarer å være bekvem uten klær framfor den de elsker?

Vi vokser opp i et samfunn med stort kroppspress. Du blir stortsett fortalt hvordan du skal se ut fra den dagen du blir født. Hva du skal ha på deg og hvem du skal være henger tydeligvis sammen med noe større enn vi tror vi kan råde over. Det er på tide at vi tar kontroll over utviklinga og starter med å tro på oss selv.
Reklamen og skjønnhetsindustrien jobber hardt for å peke på feil og mangler med vanlige kvinners utseende. Vi lures til å tro at dersom vi blir tynnere, blir vi også lykkeligere. At dersom vi pumper leppene våre fulle av restylane og botox, blir det lettere for oss å bli sett. At puppene våre trenger løft, at leggene våre må være glattbarberte til enhver tid. Samtidig som vi skal leve opp til samfunnets forventinger til hvordan vi skal se ut, skal vi også tilfredstille de rundt oss. Toppbloggerne og kjendisene som bruker tusenvis av kroner på utseendet sitt forteller oss at vi ikke er gode nok som vi er. Sånn kan vi ikke ha det. 

Jeg har jobba hardt for å få god selvtillit, og selv kan jeg ha dårlige dager der jeg føler meg dårlig med meg selv. For meg henger det gjerne sammen med at jeg føler meg uopplagt og sliten, gjerne kommer den følelsen etter 70 timer på jobb eller enten for lite eller for mye søvn. Jeg bortforklarer min til tider dårlige selvtillit med hva slags liv jeg lever, og er veldig bevisst på at det ikke er bra. Jeg har ikke problemer med å være naken, verken for den ene eller den andre, og jeg skjønner at det er unikt. Jeg har flere venninner som vegrer seg for å kle av seg klærne framfor familien sin, vennene sine eller kjæresten sin. Det er så trist å høre hvor lite tro mange jenter har på seg selv og hvor undertrykt kvinner egentlig er. Hva er det som gjør at man aldri føler seg god nok?

Det er på tide å ta noen viktige grep. Det som har funka for meg har egentlig vært å være bevisst på hvordan samfunnet henger sammen. I det siste har det vært diskutert mye i forhold til kvinnekroppen, blant anna kan man lese om Christer Falck sine meninger om anoreksia, der han har fått store tilbakemeldinger på hans utsagn for ei tid tilbake. Han mente at når du jobber som modell gjelder “jo tynnere, jo bedre”-prinsippet og at anoreksi viser selvdisiplin. Det diskuteres også heftig om Fotballfrues kropp etter fødselen, der hun ser ut som hun aldri har hatt et barn inni seg kun kort tid etter hun fødte. Det provoserer meg når rollemodeller går ut med holdninger som er med på å skape dårlig selvtillit for unge jenter. Vi må endre vår bevissthet. Vi må se på oss selv med andre øyne. Vi kan oppnå mye dersom vi går sammen, og det viktigste blir alltid å først og fremst fortelle oss selv at vi e flotte – så fortelle andre det. Jeg lever i ei tro på at du ikke kan være like god med andre dersom du ikke er god med deg selv. Så å starte hos seg selv først er nødvendig. Deretter kan man hjelpe andre til å få bedre selvtillit, det være seg kjærester, venninner og ikke minst barn. Barn som vokser opp med foreldre med dårlig selvtillit får ofte dårlig selvbilde selv. Det er en stor oppgave å ta vare på barn, men det er en enda større oppgave og gi barnet mestringsfølelse og god selvtillit.

Mitt ønske for fremtida er at vi jenter kan gå sammen om å jobbe i mot skjønnhetstyrraniet. Vi må hjelpe hverandre inn i en bedre verden og fortelle den gamle at vi er gode nok sånn som vi er!

#Skjønnhetspress #Selvtillit #Framtida #Nakenfrykt 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg