PISA meg her og PISA meg der

De siste dagene har det vært mye fokus på resultatene av PISA-undersøkelsen. Målet med undersøkelsen virker for meg litt uklar, men i korte trekk handler det om å måle hvordan utviklinga i den norske skolen er. Hver tredje år skal barn og unge testes i ulike fag og sammenlignes med andre lands nivå. For meg virker det mer som en dum konkurranse som handler om hvem som er best til hva, og fokuset blir litt deretter. Politikere krangler om hvem sin feil det er at kidsa er dårlig på skolen og media fokuserer på hva det er som gjør at andre land er bedre enn oss. For det er vel det det egentlig handler om; at vi i Norge alltid må være best.

Jeg synes det er litt vanskelig å forstå behovet for å teste barn og unge, og jeg mener at fokuset burde være på hvordan barna har det på skolen og hvordan vi kan hjelpe de til å få det bedre. Prøveresultatene har bevist at vi er dårligere i naturfag og matte. Det hevdes at vi har et realfagsproblem i Norge. Det snakkes mer om hva vi er dårlig på enn hva vi er gode på, og all praten om hvor dårlig vi er må jo til slutt gå ut over elevene. For med mindre man skal gjøre noe med utfordringene, så trenger man heller ikke å svartmale situasjonen. Er det virkelig et problem at ikke alle er gode i realfag? Har noen egentlig sjekka hva slags konsekvenser det får? Jeg mener at man må jobbe med de unike egenskapene barna har og satse på at de finner ut hva de vil bli ut ifra hva slags interesser og ønsker de har. For meg er det nemlig ikke et problem at færre er flinke i matte og naturfag, den største utfordringa i samfunnet vårt er at så mange dropper ut av skolen og at færre velger yrkesfag. Vi burde jobbe for at skolen blir mer tilpassa hver enkelt og for at den blir mer praktisk enn teoretisk. Fokuset bør være på hva man kan gjøre for at færre skal falle fra, enn å presse de ut.

Da jeg gikk i åttende klasse boikotta jeg de nasjonale prøvene. Jeg ville ikke bli en del av Kristin Clemets statistikk for å få flere privatskoler på plass i Norge. Dessuten viser det seg at privatskoler gjør det dårligere enn offentlige skoler. Gresset er ikke alltid grønnere på den andre sida. Privatisering fører til klasseskille, og det er så bakvendt politikk som du får det. I landet vårt har vi prøver som viser hvordan elevene ligger an, og de prøvene kalles for eksamen. Dersom det makkverket ikke er nok, så skjønner jeg ingenting. En prøve forteller veldig lite om en elev, og resultatene er alt for avgjørende. Dersom du har en dårlig dag akkurat den dagen, så er løpet kjørt. Jeg er imot at man skal teste elevene unødvendig fordi jeg ikke mener at det bidrar til noe positivt.

Jeg er kjempeglad for at det ikke er jeg som skal på skolen dagen etter at samtlige aviser har skrevet om hvor dårlig norske elever er, og kunne ønske meg mer positivitet når man snakker om norske skoler!

#Pisa #Skolepolitikk #Realfagsproblem #Utfordringer #Ungdom #Framtida #Privatiseringshelvete #Forskjell 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg