Forventninger og skam

Denne uka var det ei jente som skrev noe genialt på Facebook.

Selv om det er satt på spissen, så har hun gode poeng. Jeg har lenge latt meg frustrere av at folk faktisk skylder på innvandrerne fordi NRK ikke ønsket at en av sine ansatte skulle bære korset under sending. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10144771
Flere og flere har i det siste blitt politisk “aktiv”, iallefall på sosiale medier. Selv om meningene stortsett handler om det samme og ofte er usaklige, så setter jeg alltid pris på folk som engasjerer seg i samfunnet. Likevel, så er det noen gjengangere som gjør meg mer trist enn glad. Det virker som om holdningene veldig mange ytrer nå for tida går direkte på ikke-etnisk norske personer. Grupper som “Vi som vil beholde korset i det norske flagget” og “nei til moskeer i Norge” blir stadig større og mange velger å ytre sine sterke og krasse meninger på disse gruppene. Det er rart at debattene på disse gruppene preges av så mye uvitenhet og mangel på kunnskap. Det virker som om mange seriøst tror at landet vårt holder på å bli innvadert av muslimer som skal omvende alle og styre landet. Jeg lurer på hvor den frykten kommer fra, og tviler på at alle vet at det bare bor ca 3% muslimer her til lands. Ikke at antall har noe og si, men på meg virker det som om folk tror at det “kryr av innvandrere” i Norge, noe som ikke stemmer. Sverige satte et godt eksempel og var det første landet i Europa som bestemte seg for å gi opphold til alle syriske flyktninger som kom til landet. Sålangt har de tatt imot ca 12tusen stk. I Norge har vi et forferdelig urettferdig asylbudsjett der vi sier at vi kun skal ta inn 500. Det sier litt om forskjellene på tross av grensene. Jeg kjenner på en skam når det kommer til dette temaet. Jeg skjemmes av å være norsk. Jeg er takknemlig for å få lov til å leve i et av verdens beste land og bo i, men jeg skjemmes når det kommer til hvor lite vi gjør for andre på tross av hvor godt vi faktisk har det. All ære til naboene våre når det kommer til dette.
En anna ting jeg ofte tenker på når det kommer til dette temaet er hva slags forventinger vi nordmenn har til de som kommer hit til Norge i dag. Det sies at “de kommer hit og tar damene våre” eller “stjeler jobbene våre”. Da jeg vaks opp var det på folkemunne at dersom en sykkel i bygda var forsvunnet, så var det bare å ta seg en tur opp til asylmottaket for å hente den. Det er ikke rart at negative holdninger til asylsøkere kommer når voksne lærer oss dette, men det er rart at mange av oss ikke endrer holdninger når vi blir gamle nok til å tenke selv. Det virker som om forventningene til asylsøkerne er skyhøye. FrP går hardt ut og skal tvinge alle til å lære seg norsk asap når de kommer hit. Jeg ønsker også at de som kommer hit skal lære seg norsk slik at det blir lettere å kommunisere med de, men skjønner at det kan ta tid. Det må være vanskelig å omstille seg så mye som de må. Jeg bruker og tenke at alle som kommer hit, kommer hit av en grunn. Ofte blir det søkt i asyl i Norge pga krig, forfølgelse og arbeid. At Norge er et luksusland og komme til er jeg ikke enig i. For å komme til et land som er så lite inkluderende som det vi er må være utrolig tungt. Vi må bli flinkere til å ta vare på hverandre og til å ta vare på de som kommer til landet vårt. Vi kan ikke ta alle under en kam og dømme en hel gruppe mennesker basert på hva noen få har gjort. 
“Send de hjem dit de kom ifra” er en klassisk kommentar på kommentarfeltene i norsk media. Det er ikke bare å sende folk hjem når de ikke har et hjem å dra til. Når det kommer til kriminelle handlinger tenker jeg at de trenger hjelp mer enn de trenger å bli sendt tilbake. De færreste av oss kan forestille seg hvordan det er å komme hit til kalde Norge. Både værmessig og omsorgsmessig. Min oppfordring ikveld, kjære lesere, er å gjøre gode eksempler. Jo flere vi blir i kampen mot rasisme og uvitenhet, jo bedre er det.
God helg!

#Asylpolitikk #Rasisme #Hverdagsrasisme #Verdensrikesteland #Verdenskaldesteland #Skam #Skyldfølelse #Oppfordring  

2 kommentarer
    1. Jeg blir faktisk veldig skremt av hva slags artikkeler folk deler jeg..uten å sjekke hva slags nettsider de deler fra…f.eks fyret og andre nettsider som er kjent for sine fremmedfientlige holdninger. Og her forrige dagen var det stor oppstandelse da det viste seg at ett bedehus måtte fjerne korset på utsiden av bygget da bygget er gjort om til flerbrukshus av kommunen (litt usikker på hvem som hadde bestemt det, men mener det var kommunen)….kritikken stilnet veldig fort da folk faktisk tok seg tid til å lese mer enn overskrifta og oppdaget at det var human-etisk forbund som hadde krevd det.Jeg blir skremt av hvordan 100 mann blir “dømt” for det en mann har gjort….hvordan mange drar alle over en kam….innimellom så leser jeg statuser på fb som gjør at jeg får lyst til å finne den som har skrevet det og bare riste vedkommende…Alt for mange sier som Ludvik : Det æ’ fali’ det…. Hvorfor er alt nytt og fremmed så utrolig farlig her i Norge…??

    2. Bra skrevet. Jeg er enig med deg! Du vet så mye, og du setter ord på det jeg ikke greier å si selv. Men ja, jeg kunne ikke ha bodd i et bedre land enn Norge. Likevel er det nettopp denne holdningen til innvandrere som gjør at jeg skjemmes når jeg tenker på Norge i en global sammenheng.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg