Rettferdig verden?

Da jeg starta dagen min i går på verdens fineste jobb, leste jeg på nettavisa at en mann var drept i Tromsø. Samtidig som store deler av landet vårt feira en av de fineste dagene i året ble en 3 år gammel palestinsk jente drept i et israelsk flyangrep mot Gazastripa. Mens millioner av mennesker fråtsa i mat og overflod i går døde 18000 mennesker i verden av sult. I dag, når de aller fleste norske barn leker med de altfor mange gavene de mottok i går, ble over 20 personer drept og titalls såret av flere bombeangrep i Bagdad.

Jula får meg alltid til å tenke på hvor urettferdig fordelt godene i verden er. Samtidig som vi kaster over 300 000 tonn spiselig mat i året bare i Norge, dør det over 3,1 millioner barn under 5 år hvert år på grunn av underernæring. Som politiker kjemper jeg for en bedre verden, men utfordringene jeg er med på å diskutere i lokalpolitikken er mildt sagt peanuts i forhold til utfordringene vi står ovenfor i verden.

Alle jeg kjenner er enig i at vi må gjøre noe med at verdens ressurser er urettferdig fordelt. De fleste sier at vi er enige om at verden må bli bedre, “vi er bare uenige om hvordan vi skal få det til”. Dersom det er sånn at vi bare ikke “klarer” å enes om hvordan vi kan skape en mer rettferdig verden, hvorfor gjør vi ingenting? Hvorfor er det sånn at kvinner og menn ikke har samme rettigheter? Hvorfor er det sånn at 44 millioner mennesker konstant er på flukt fra krig og konflikt da? Og hvorfor er verden full av fattigdom på den ene siden og heslig full av penger på den andre sida? Er det sånn at noen ikke vil ha fred, rettferdighet og likestilling?

Vi lever i et Norge og i en verden som er styrt av kapitalismen. Kapitalismen er det økonomiske systemet som sørger for at forskjeller blir skapt. Systemet deler konsekvent penger og makt skeivt, og det er noen som tjener på det. De rike blir rikere og de fattige blir fattigere- det er ikke tilfeldig. Kapitalismen sørger for at de med mest penger også har mest makt. Det er det systemet som gjør det mulig for noen og herske over mange. I kapitalismens navn er det lov for en person å eie store bedrifter med mange ansatte- og dermed ha makta over alle som jobber der. Det er dette systemet som sørger for at det er ok+ at noen tjener seg styrtrike på å selge dårlig samvittighet til unge jenter i form av skjønnhet-og slankeprodukter. Det finnes folk som har direkte personlig og økonomisk interesse av at vi ikke er fornøyd med kroppene våre. Kapitalismen er det styggeste ordet (og systemet jeg vet om) fordi jeg synes det er urettferdig at det aksepteres at noen få kjøper opp vannet i fattige u-land for å tjene seg rik på at folk er avhengig av vann, og sørger for at de som ikke har råd til å kjøpe vann må tørste i hjel. Kapitalismen er enkelt forklart et system som forteller oss at det er lov til å eie og kontrollere andre. Drivkreftene for de som eier vil alltid være cash, derav makt, og de som ikke har det får ikke være med på “leken”. Kapitalismen er et evig jag etter mest mulig profitt, uavhengig av konsekvenser. Derfor ser vi at store deler av kapitalistene ønsker å borre etter olje i nordnorge, uavhengig av hva slags konsekvenser det har. De som eier ønsker å vokse for å kunne kjøpe mer, for igjen å få mer $$$$. Slik er det vi får mennesker i samfunnet vårt som ikke tenker på folk, fordi de ikke kan ta hensyn til noe annet enn pengene sine. Store, private bedrifter som tjener penger på andres elendighet (feks private sykehjem) bryr seg ikke om de eldre som benytter seg av tjenestene sine eller de ansatte som arbeider for dem, sålenge de får egen framgang. De som produserer slankemidler driter i om det dør tusenvis av unge jenter av anoreksia, sålenge de får solgt sine produkter.

Jeg tenker masse på hvordan verden er og hvor urettferdig den er, spesielt på disse dagene. Men det hjelper ikke å bare tenke på det. Det hjelper heller ikke så mye at jeg bare skriver ned alt jeg tenker på. Det eneste som hjelper er at vi kjemper. At vi står for det vi mener og at vi prøver å forandre verden. Noen mener kanskje at jeg er naiv som tror at jeg klarer det, og det kan godt hende. Det eneste jeg vet er at det ikke hjelper noenting og ikke gjøre noe. Jeg tror at jo flere som bidrar, jo nærmere en bedre verden kommer vi. Jeg tror på menneskene.

#Politikk #Juletanker #Jul #Urettferdighet #Verden #Internasjonalpolitikk #krigfredogsånn #Framtida #Kapitalismen #Knuskapitalismen #og #egoismen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg