100 dager mindre med FrP i regjering

 


I går feiret Høyre og FrP sine 100 første dager i regjering med kake og lys. Jeg feirer at den første milepæla er overstått, at det blir 100 dager mindre med FrP i regjering, og teller ned dagene til det blir regjeringsskifte.
Selv mener jeg at de første 100 dagene har gått bedre enn forventet. I den forstand at FrP ikke har fått gjennomslag for sin 100dagersplan. Egentlig, så har både FrP og Høyre forandra seg veldig siden de fikk makt, og partiene er ikke til å kjenne igjen. (Forøvrig er dette et godt eksempel på den o’store forvandlingern http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Se-hva-Frp-sa-for-og-hva-de-sier-na-7444818.html#.UuQZahDsS70). Høyre, som gikk på valg for å fornye Norge, har klart å tatt oss tilbake flere tiår på likestillingsfronten. FrP har endra meninger i titalls viktige saker, noe som helt klart er fint for alle oss andre. At FrP ikke får gjennomslag for sin krasse og usympatiske politikk er helt klart bra for dette landet. Nestleder i FrP, Per Sandberg, benytter anledningen til å starte ordkrig mot samarbeidspartnerne i Venstre og KrF på 100dagersfeiringa, og er ikke fornøyd. Det har jeg stor forståelse for. Jeg har selv vært aktivt SVmedlem i 2 regjeringsperioder mens partiet mitt har måttet gi og ta i samarbeid med SP og AP. Det har vært bitre stunder, også for et SV-medlem. Vi har ikke fått gjennomslag for all den gode politikken vår, og jeg har flere ganger aktivt demonstrert mot mange av tiltakene AP har fått igjennom i Stortinget de siste 8 årene. De dagene er over, og nå er det andre slag å kjempe om. En viktig sak for meg er makt over egen kropp. Høyre har den siste uka gått ut og sagt at de ønsker legers reservasjonsrett mot å henvise kvinner til abort, “av hensyn til kvinnene”. Erna Solberg gikk samme uka og uttalte at hun snakker jentenes sak i Davos på Word Economic Forum. Synd at hun må reise til utlandet for å “snakke jentenes sak”. Det som er så trist med Høyre er at de tør å uttale at de snakker “på vegne av” og “til det beste for” kvinner kun når det passer de fint. Når det kommer til livmora mi, derimot.

Velgerne er skuffet. De som i god tro og stor naivitet har stemt frem FrP for å få sprit på bensinstasjon, billigere alkohol/røyk/snus, bedre og breiere veier uten bompenger, mer oljepenger, mindre skatt og mer scooterkjøring føler seg lurt. Meningsmålene viser stor misnøye med blåblå regjering og uttalelsene fra anerkjente lokalpolitikere i de borgerlige partiene viser at det ligger an til store konflikter, også innad i partiene. FpU kjemper for sine viktigste saker, flere horekunder, og har foreløbig ikke fått gjennomslag for å avvikle sexkjøpsloven. Enda.

Feiringa til Siv og Erna gikk fint i Davos. De har uttalt seg at regjering er på god vei til å levere. Det blotte øyet ser kanskje ikke det, men jeg ser det. Med kutt i pappaperm og barnehager, utvidet kontantstøtte og full tut i reservasjonsretten viser de borgerlige sitt sanne jeg. Miljø er det ingen som snakker om. De som alltid snakker om at “staten bestemmer for mye” og “frihet til enkeltmenneskene” gjør det motsatte av det de har gitt uttrykk for. Kampen mot byråkratisering er tatt opp i form av å fjerne en av de viktigste statsrådpostene, men ingenting mer enn det. Disse sakene var de ikke så hypp på å snakke om under valgkampen, men de viser med sine første 100 dager hva som egentlig gjelder. Det som har overrassket meg mest er egentlig privatiseringa. Den står helt klart som neste milepæl for gjengen, men jeg har ikke kjent noe av det på kroppen-enda.
Så gjenstår det og se da. Hvor langt de rævkjører Norge AS, hvor lenge de holder ut og hvor mye som kreves av oss andre når det kommer til oppbygging. Gratulere med dagen! Snakkes.

#Løftebrudd #Tilbakesteg #Tilbakestegspartiet #Høyre #FrP #Nasjonalpolitikk #100dager #Overstått #Heiaframtida #Motivasjon #Blåblåkaos

2 kommentarer
    1. Vider de ut kontantstøtten?? Så bra 😀 HVorfor har ikke jeg fått med meg det?! Sukk… Nå bøle jeg litt glad inni meg:) Det er så trist at småbarnsmødre skal presses til å overlate barna sine til vilt fremmede etter kun ett år, når en overvekt av forskning på området peker i retning at barna ikke har godt av det før de er tidligst 18 mnd. Når en barnehageplass subsidieres med 11 000 i mnd, så er det jo forsåvidt litt å spytte på de som velger å ha ungene hjemme når de blir tilbydt 5000.-, men det er SÅ mye bedre enn ingenting og mye mye mer enn i noe annet land. Jeg er først og fremst mamma etter ay jeg har valgt å få barn og gjør alt jeg gjør for dem. Da kan jeg ikke bare skvise de ut og stresse tilbake i jobb ettersom det tross alt ikke er det beste for dem. Kontantstøtta gjør det mulig for mange å vente med å gå tilbake i full jobb. Det er jo kjempebra. En seier for de viktigste i Norge. Nemlig ungene:) Fra når vider de ut kontantstøtta. Jeg har virkelig ikke fått det med meg. Trist at de kutter pappapermen…. Det blir jo utelukkende negativt igjen… Om jeg skal være ærlig sluttet jeg å følge med på nyhetene idet det ble klart hvem som vant valget. Jeg hoppet av umiddelbart og har ikke tenkt å følge med igjen før om 3 1/2 år…. Jeg tenkte at det umulig kunne komme noe positivt ut av den nå sittende regjeringen. Da tok jeg tydeligvis feil. De vider ut kontantstøtta, haha:P Uff! Jaja… Man må jo prøve å se det positive i de små tingene, så når de får til en bra ting skal jeg velge å nistirre på den 🙂

    2. Nå har jo kvinner fått lagt opp for det at de føder barn ganske godt. Barnehage, permisjon, støtteordninger, selvbestemt abort uten innblanding fra verken far eller andre og så videre og så videre. Du må jo huske det er en fordel i det og, uten at jeg trenger å gå inn på det. Det er heller ikke slik at kvinner vil måtte bli hjemme fordi fedrekvoten er fjernet.
      Når det gjelder å nekte å henvise til abort er jo det en rett de burde ha, om de mener det er en vond handling. Hva sier du til de tyskerne som bare fulgte ordre under nazitiden, straff dem kan jeg tenke meg. De ønsker ikke å bare følge ordre fordi de vet de er ansvarlig for egne handlinger. Selv om jeg ikke er enig at abort er en vond handling viss det skjer tidlig nok og har fått ei sjel. Derimot respekterer jeg deres tanker om saken og følelser. Kvinnene som vil ta abort får det likevel og kan for den del skifte fastlege.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg