GRATULERER MED DAGEN!!!

I dag er det 8.mars! En av de viktigste dagene i året. For min generasjon sin del, er dette muligens den viktigste 8marsen vi noen ganger har hatt. Ever. Vi har en regjering som med glede knuser kvinners rettigheter og en likestillingsminister som er imot likestilling. Det gjør meg stolt og se hvor mange som har gått i tog i dag og hvor mange som har synliggjort viktigheten av denne dagen. Jeg er på jobb på denne dagen, men legger ved et innlegg jeg skrev i lokalavisa om reservasjonsretten nylig. 

Nei til legers reservasjonsrett!

Da Høyre, FrP og KrF satt rundt forhandlingsbordet på Sundvollen etter valget i høst ble de enige om at samvittgheten til min fastlege skal veie tyngre enn samvittigheten min. At et vanskelig valg for en kvinne skal bli gjort om til et vanskelig valg for en lege. At min kropp skal være mindre verdt enn min lege sin autorisasjon. At kompetansen, utdannelsen og erfaringene min lege har skal bli lagt bort dersom han har en overbevisning om at abort er umoralsk og feil.

Saken handler om leger skal få adgang til å reservere seg mot og henvise til abortinngrep og noen typer prevensjon. Fra før av har leger muligheten til å reservere seg mot å utføre en abort, noe som helt klart er et annet spørsmål, men samtidig riktig og viktig. Etter min mening fungerer denne ordningen godt; de legene som ikke vil utføre abort skal slippe å gjøre det.

Hensynet til pasienten bør alltid stå i fremste rekke. Dersom regjeringen får det sånn som de vil, kommer hensynet til legen å stille høyest. I små kommuner blir denne ordningen ekstra sårbar, og det er åpenbart hvem som kommer til å lide dersom forslaget går igjennom. Forslaget om at fastleger skal kunne reservere seg fra å henvise til abort kommer til å svekke kvinners rettigheter til hjelp i en sårbar situasjon.

Å ta abort er ikke et enkelt valg. Det er en vanskelig prosess som ca 15 000 kvinner i Norge går igjennom hvert år. Selv om vi lever i et av verdens mest likestilte land i 2014, så står vi her med et spørsmål og en debatt som ikke hører hjemme i nyere tid. 

Jeg er takknemlig for jobben legene gjør landet og verden rundt. Det er en enormt viktig jobb som denne debatten er med på å nedgradere. Fastlegen har en viktig funksjon i samfunnet vårt, og er med på å hjelpe mange mennesker i vanskelige situasjoner. De har ansvar for å yte nødvendige tjenester til befolkninga og henvise videre til andre helsetjenester dersom pasientene har behov for det. 
Dersom jeg, en 22 år gammel kvinne, hadde kommet inn døra til min fastlege og ønsket meg en abort, og han plutselig hadde sagt at han ikke kunne hjelpe meg på grunn av samvittighetsgrunner, hadde jeg knekt sammen. Som om ikke min dårlige samvittighet hadde vært stor nok, om jeg da også måtte tatt hensyn til andres i tillegg. Det helsetilbudet fastlegen skal gi meg skal være et tilbud jeg har rett til og motta, ikke det fastlegen finner for godt til å sympatisere med.

Jeg ønsker ikke at kvinner og jenter skal måtte havne i en mer trist situasjon enn de allerede er i dersom de ønsker å ta abort. Jenter skal ikke måtte risikere å møte en moralsk fordømmelse fra fastlegen sin, fulgt av en belastende avvisning når de allerede er i en vanskelig situasjon. Det vil også være svært krevende å ha en relasjon til en lege som har avvist deres behov for henvisning til abort.

Den borgerlige regjeringa tar oss tilbake i tid og får oss til å kjempe for rettigheter vi har hadd i lang tid. Det er på tide at de blåblå innser at vi lever i 2014, og at deres oppgave er å ta oss fremover- ikke bakover.

Et klart flertall i folket er i mot. De største kommunene i Norge er imot, de fleste ordførerne er imot. Nå må Lenvik kommunes ordfører, Geir-Inge Sivertsen, være tøff nok til å ta et tydelig standpunkt og fortelle velgerne hva han mener veier tyngst; hensynet til kvinner i en sårbar situasjon eller hensynet til samvittigheten til enkelte leger? Det er feigt og unnlate å svare på hva slags meninger du har rundt et av de viktigste likestillingsspørsmålene i samfunnsdebatten i vår tid. Ta et valg og del det med oss! 

#Politikk #Kvinnedagen #8mars #Viktig #Samfunn #Lokalpolitikk #Nasjonalpolitikk #Feminisme 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg