Kommunestyrerapport!

Stemning: Bedre enn vanlig
Kjønnstatistikk: Lav kvinnedeltakelse, mange av de samme mennene som tok ordet.
Ellers: Siden jeg ikke har offisielt samarbeid med AP lengre fikk jeg sove til 11.15 og hadde gruppemøte med meg selv. Det var godt.

Ei uke har gått siden sist kommunestyremøte i Lenvik kommune. Det var årets første ordinære møte og mange viktige saker var på dagsorden. Stemninga var noe spesiell siden det har blitt mye styr rundt budsjettet som ble vedtatt på desembermøtet, men likevel glimta det litt håp i forsamlinga. De store diskusjonene havna som forventet rundt nedleggelsen av pedagogisk senter og det interkommunale samarbeidet, saken om olderhavna, revervasjonsretten og privatisering av bedriftshelsetjenesten. Flertallet var enig i at vi ikke ønsker å være med på å legge ned pedagogisk senter, til tross for den økonomiske situasjonen. Pedagogisk senter er viktig og gjør en god jobb. De har fått flere gode tilbakemeldinger fra skolene og privatpersoner. Saken har vært behandla i mange runder før, og det var fint og se at vi var enige. 
Min store <3sak var uten tvil legers reservasjonsrett. I Lenvik er flertallet imot reservasjonsretten og jeg er veldig fornøyd med vedtaket vi gjorde i den saken. Det er viktig at regjeringa får tilbakemelding om galskapen de holder på med, og at Lenvik kan være en av de tøffe kommunene som ytrer klar motstand mot forslaget. Jeg er stolt over at kvinners og pasienters rettigheter er viktigere enn legers samvittighet i min kommune. Glimta litt håp i mine øyne på dette møtet også, med andre ord.
Den politiske situasjonen i Lenvik har lenge vært uavklart og difus. Saker jeg ser på som en selvfølge ikke skal ta lang tid å diskutere er som oftest de vi bruker mest tid på. Saker jeg tenker at alle bør være i mot, er ofte de fleste for. Ikke fordi jeg er uenig med mange, men jeg må bare uttrykke hvor overrasska jeg har vært mange ganger. Sånn som denne saken om reservasjonsrett. Det var ingenting som var sikkert. For alt jeg visste kunne det hende at de borgerlige benytta seg av partipisken eller at det var noen moralske karer som faktisk syntes det var helt greit å tukle med abortloven i 2014. Det hadde ikke overrasska meg dersom vi hadde blitt en av de kommunene som syntes reservasjonsretten er helt ok. Det er tross alt et gubbevelde. Derfor må jeg bare uttrykke hvor utrolig glad og fornøyd jeg er med vedtaket som ble gjort og hvor stort jeg syntes det var. Jeg er stolt og takknemlig og kjenner på hele meg at det kanskje ikke er så ille i Lenvik likevel…
Jeg er som kjent ei veldig positiv jente som prøver å se det beste i alt! Likevel har jeg ikke lagt skjul på hvor frustrerende det egentlig har vært å holde på med politikk i Lenvik. Spesielt i min situasjon, som yngst i kommunestyret, alene representant for et parti og ikke minst som kvinne. Nå ser ting lysere ut og jeg er så glad for at vi kunne bli enig om noe viktig. På vegne av framtida.
Møtets skuffelse var selvfølgelig privatiseringa av bedriftshelsetjenesten. Jeg er imot all privatisering av offentlige tjenester og ser på det som et stort nederlag. Men jeg kan ikke dvele med det og satser bare på bedre tall for de rødgrønne ved neste valg. I politikken må man tape og vinne. Jeg er alt i alt fornøyd med sist kommunestyremøte.

Selv om tallene for året som har gått ser dystre ut, og vi går ca 4,4 millioner i underskudd, så kan det hende at vi skriver politisk historie. Kanskje kan den siste delen av denne politiske perioden blir en skikkelig god en, mot alle odds. Økonomisk sett er vi rimelig rævkjørt, men med framtidsvisjoner og gode folk kan vi klare alt. Det vi vil får vi til!

#Lokalpolitikk #Kommunestyremøte #Lenvik #Midttroms #Politikk #Samfunn #Lykke 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg