Du skal ikke slå.

Som politiker har jeg jobbet endel mot vold i nære relasjoner, men det har mest dreid seg om vold mot kvinner eller fysisk diskrimminering mot ulike grupper. I den senere tida har jeg bestemt meg for at jeg skal engasjere meg mer i forhold til vold mot barn, fordi det er en enda mer sårbar gruppe og fordi barn opplever mye urettferdighet av systemet. 

Vold mot barn har svært alvorlige konsekvenser for oppveksten og framtida til de utsatte barna. I 1987 ble det forbudt å bruke vold mot barn i norsk lov. Det er helt sykt og tenke på at barn ikke har hatt lovverket på sin side lengre enn det. I 2009 ble den såkalte “klapseloven” vedtatt, noe jeg var med å jobbe for innad i mitt parti. Klapseloven er ment som en presisering. Den kom fordi voldsbegrepet var vagt og kunne tolkes dithen at klapsing ikke var vold. I dette århundre vet vi bedre, og vi ser at konsekvensene ved at barn blir klapset eller irettesatt på lignende måter er vel så skadene som at de blir utøvd vold mot på andre måter. Vold er vold, uansett. Og ingen barn skal måtte kjenne på den følelsen volden gir. Hjemmet og nærmeste familie signaliserer trygghet for mange av oss. Samtidig er hjemmet det stedet hvor vold mot barn skjer i det skjulte og over lengre tid uten at det oppdages. Vi har sett flere historier i media om hvordan foreldre har mishandlet barn til de døde, noe som gjør meg utrolig sint og fortvilt. Spedbarn og småbarn er den mest utsatte gruppa. Det er ingen tvil om at alle former for vold, overgrep og krenkende handlinger kan gi store konsekvenser for barnas utvikling, helse og livskvalitet.
I følge undersøkelser har barn som vokser opp i familier der foreldrene har rusproblemer, psykiske problemer eller økonomiske problemer særlig utsatt for vold. Dårlig familieøkonomi eller arbeidsledighet er forbundet med erfaringer med vold, mens rusproblemer er forbundet med seksuelle krenkelser.

Et “klaps” er like nedverdigende mot et barn som et hardere slag, men har ikke alltid blitt tatt like alvorlig. Det blir jo ingen merker på utsida av det- bare på innsida. Det er forferdelig å bli klapset, og det gir et signal til barna om at vold mot andre er greit.
Dagens praksis er at klapseloven ikke har fungert optimalt. Få er blitt tiltalt etter loven, men mange saker har blitt rapportert. Vold mot barn er et underkommunisert samfunnsproblem. Det er noe man ikke snakker så mye om. Flere barn vokser opp med stor utrygghet og blir utsatt for fysisk og psykisk vold, og temaet er ofte forbundet med skyld, skam og tabu. Vold og overgrep påfører barna smerter og skader som ofte varer livet ut.

Vold mot barn har fått mer oppmerksomhet de siste 20 årene, men likevel er det store hull mellom andelen barn som sier at de blir utsatt for vold og antallet saker som fører til tiltak fra barnevernet. Det er et stort problem for framtidas voksne at de ikke blir tatt på alvor. Jeg har lenge ment at vi har et for dårlig barnevern i Norge i dag. Det har jeg tenkt å jobbe hardt for og endre. Det er viktig for meg at barn blir hørt slik at flere kan få den hjelpa de har behov for. Vel så viktig er det å “lære” de voksne at de ikke må ty til vold når de ikke kan besinne seg. Det er viktig at de utsatte barna får hjelp, og det er veldig viktig at foreldrene får hjelp til å se at det finnes andre alternativer.

Terskelen for å gripe inn i andre familier er ofte høy og mange barn lider i stillhet bak husets fire vegger. Dersom du tror at et barn utsettes for krenkende handlinger i nære relasjoner må du ta kontakt med politiet, barnevernet eller andre hjelpetilbud. Et barn slått er et barn for mye.

I dag har jeg bidratt med penger til Stine Sofies stiftelse og meldt meg som Barnerettsfadder. SSS er en organisasjon som jobber for å forebygge vold og overgrep mot barn. Fremover har jeg planlagt å jobbe hardt for at klapseloven skal bli tatt på alvor slik at loven kan fungere slik den var ment da den ble vedtatt i 2009.

Dersom du også ønsker å bidra til den gode jobben Stine Sofies stiftelse gjør kan du også bidra til det! Link finner du her http://stinesofiesstiftelse.no/files/2012/02/a-5_fullmaktskupong_for_web_2012.pdf

#Barnerett #Voldmotbarn #Framtidasvoksne #Duskalikkeslå #Femtebud #Klapseloven
  9495.05.04794

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg