Etterspurt kommunestyrerapport

Jeg har jo for vane å skrive min tolkning av hvert kommunestyremøte, og det er fint at folk har lagt merke til det! Vi hadde møte den 8/5 og siden da har det kommet flere spørsmål om hvor rapporten blir av. Jeg har ingen unnskyldninger annet enn at jeg ikke ante hvor jeg skulle begynne hen. Fint å få et lite spark i baken av og til B-)

Stemning: Middels.
Kjønnsstatistikk: Vi var mange flere kvinner i salen enn vi bruker og være fordi det var noen varaer innkalt. Likevel var det mindretallet av kvinnene som stod for praten, og som vanlig mange gjengangere av mennene. Har selve statistikken liggende på iPaden, og den kan jeg finne frem dersom noen ønsker den. (Akkurat nå blogger jeg fra jobbpcen.)

Fortsatt godt å være ensom ulv i kommunestyre uten å måtte stå opp tidlig om morgenen for å dra på gruppemøter. Jeg sov til kl1115, møtet starta 1200. Selvfølgelig synd at AP ikke vil leke med meg lengre og at de har avslutta samarbeidet vårt på en brutal og uforståelig måte, men det går fint med meg. Tar med meg erfaringene videre og henter de frem ved en eventuell annen anledning. Jeg og representanten fra Venstre har gruppemøter med oss selv, alene. Vi blir iallefall ikke uenige med oss selv.

Vi hadde orientering v/redningsselskapet, og det var faktisk en av de bedre orienteringene vi har hatt. Noen ganger kan orienteringene bli langvarige, og gjør kanskje at vi ikke starter med den ordinære sakslista til langt utover dagen. Denne var både kort og god, noe som gjorde starten på møtet veldig fint 🙂
I utgangspunktet var sakslista ganske kort. Det var ikke mange saker på sakslista, og lite “sprengstoff”. Jeg bruker alltid å gjette på hva slags tidspunkt det blir møteslutt, og som vanlig tok jeg feil med 2timers margin. Jeg tippa at vi var hjemme til 18, men møtet varte faktisk til ca 2020. Det overrasker meg ofte hva slags saker som engasjerer folk. Der jeg tror at vi kommer til og gå rett til votering, er det plutselig noen som ber om 20min gruppemøte. Jeg kjenner på at jeg har lang vei og gå når det kommer til å forstå hvordan mange andre partier tenker. Ellers, så er gruppemøtene med SV ganske fine. Jeg kan kope rundt og bli enig med meg selv uansett hvor. Jeg trenger ikke engang et eget grupperom. Tenk så fint det hadde vært dersom alle partiene bare var representert med 1 person i kommunestyret. Neida. Det hadde nok vært trist. Jeg prøver bare å snakke positivt om å være alene representant. Mange ganger når jeg snakker om det utafor min kommune får jeg ofte litt sympatiske blikk og spørsmål om hvordan det går. Det går veldig fint. Jeg er svært sjelden i konflikt med meg selv 😉 Å være alene representant er utfordrende, men det har gått veldig fint så langt. Jeg har fulgt magefølelsen der avgjørelsene har vært vanskelige, og den har vist seg å være god. Har truffet blink stortsett bestandig.

Det positive med kommunestyremøtet på torsdag var at vi vedtok at vi ønsker å være med på prøveprosjektet om 16årig-stemmerett. Jeg er sÅ fornøyd med det. Dette er en kamp jeg har kjempa for lenge, og det er fint at den endelig er gått igjennom i kommunestyret i Lenvik. 
16årig stemmerett er viktig av mange grunner. Først og fremst er det viktig for å engasjere flere mennesker inn i politiske diskusjoner. Jeg tror at det er viktig at ungdom føler at de har noe de skulle sagt, ellers blir det så “lett” å la vær å inkludere de inn i debatten. Det er mange politisk engasjerte ungdom i min kommune, og det er jeg veldig stolt over! Det er flere flinke folk som ønsker å gjøre en forskjell, og endelig kan de kanskje få følelsen av at de er med og avgjøre. Det er også viktig at flere unge får være med å stemme fordi det kanskje fører til at flere unge blir valgt inn i kommunestyre. No offence mot de jeg sitter i kommunestyret sammen med, men det hadde vært fint å ikke vært den eneste unge personen i kommunestyret 😉 Det hadde vært helt greit dersom det kom noen som sammen med meg kunne dra ned gjennomsnittsalderen. Den ligger i dag på 54 år. Jeg elsker gamle folk, men ofte kan resultatet av voteringene bære preg av at det er eldre personer som har stemt saker frem. Men ikke dette vedtaket. Dette vedtaket var et veldig bra vedtak for framtida. TAKK til flertallet av mine kollegaer i kommunestyret. Jeg er kjempeglad!
Ikke så overraskende stemte FRP i mot forslaget. De mener at ungdom ikke er en del av “folk flest”. Jeg hadde forventet det. Jeg vet jo hva de mener om ungdom. At de ikke er i stand til å stemme, at de ikke er engasjerte nok. Det største argumentet til FRP mot 16årig stemmerett var faktisk at “ungdom kan ikke drikke alkohol før de er 18, derfor bør de ikke få stemme”. Samme dagen var FPU-lederen i Lenvik ute å snakka om hvor latterlig hun syntes det var at ungdom ikke fikk ta sol, og at de derfor heller ikke burde få stemme. Fint at de gode argumentene kommer frem………………. Virkelig.

I Lenvik har vi lang vei og gå for å få flere engasjert. Jeg lurer ofte på hvordan vi skal klare å engasjere våre velgere til neste valg og hvordan vi skal rekruttere nytt blod inn i lokalpolitikken. Med flere negative enn positive saker om kommunen vår og politikken som føres virker det vanskelig. Ikke umulig, men vanskelig. Hvermansen har sine meninger om hvordan ting bør gjøres, men fåtallet ønsker å være med å gjøre noe med det. Der tror jeg at positive vedtak slik som 16årig stemmerett kan være med på å “snu trenden”. Det er flott med flere positive saker om politikken i Lenvik. Jeg er for!

Den store saken som hele kommunestyret ventet på var en sak som var unntatt offentligheten. Den har rullet og gått for offentligheten siden påska, så dere som følger med i Folkebladet skjønner at jeg tenker på rådmann-saken. Jeg vet ikke hva jeg skal si om det. Jeg tenkte at vi bare kunne gå rett til votering, siden de som har engasjert seg i den saken har hatt store innlegg i avisene eller lange artikler om hva de mener framfor alle folkene som leser lokalavisa, men debatten var likevel lang. De samme tingene ble sagt. Jeg valgte å ikke si noe som helst. Jeg hadde ikke behov for det.
Saken endte med at rådmannen fikk fortsette i stillinga si mot 6 stemmer. Det var hemmelig avstemning, så jeg aner ikke hvem de 6 kan være. Det snakkes mye om hvem som stemte hva, men jeg respekterer hemmelig avstemning. Saken er avslutta og vi går videre. Hvis man skal dvele med saker fra fortida kommer vi ingen vei.

Her er linker til saker som har vært omdiskutert i media etter kommunestyremøtet for de spesielt interesserte.
http://www.folkebladet.no/meninger/leder/article9651641.ece
http://www.folkebladet.no/nyheter/article9645735.ece
http://www.folkebladet.no/nyheter/article9644011.ece
http://www.folkebladet.no/nyheter/article9642971.ece

Ha ei god natt!

 #Lokalpolitikk #Engasjert #Kommunestyrebabe #Blomsterpike #Opposisjon #Stemmerett #Demokrati #Lenvik #Midttroms 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg