Bli SMS-aktivist!

Da jeg begynte å engasjere meg politisk i 2003 var det aktivismen i partiet mitt jeg først falt for. Det er noe ordentlig godt med å gå i tog, demonstrere for eller mot viktige saker og føle at man aktivt gjør noe for å forandre samfunnet. Det er fellesskap og trygghet i å samles ilag, på kryss og tvers av partier, organisasjoner eller andre båser vi blir satt i av samfunnet, når vi kan samles ilag for de viktige sakene.
Aktivisme er en aktiv handling for å skape sosial eller politisk forandring som er kjempeviktig, og har vist seg å fungere. Nylig så vi at Høyre/FRP-regjeringa sånn høvelig gav seg på abortsaken først og fremst fordi folk har sagt ifra. Det må vi aldri slutte med. Underskriftskampanjer på nett har også vist seg og fungert, som feks mot skolenedleggelser i lokalsamfunn. Når politikere ser at folk bryr seg og skriver under på at de er for eller imot en sak, så blir sakene mer “ekte”.

Forrige uke meldte jeg meg som SMS-aktivist, som er en enkel måte å engasjere seg. Jeg har ikke noe imot å engasjere meg på en mer avansert eller aktiv måte, men tenker at på denne måten kan jeg hjelpe flere! Pluss at det kanskje blir mer lavterskel for hvermansen å bli aktivist. Det føles utrolig godt! Man kan være med på å redde liv med bare et tastetrykk og en tier. Så enkelt er det faktisk. 

Amnesty International er verdens største menneskerettighetsorganisasjon, og de gjør en utrolig viktig jobb over hele verden. De kjemper for ytringsfrihet, mot diskriminering og overgrep. Jeg har veldig sansen for jobben de gjør og har alltid hatt lyst å engasjere meg i Amnesty. Jeg er jo en litt “typisk” SUer, som er og har vært medlem av forskjellige organisasjoner, men aldri i Amnesty. Det er helt tilfeldig, altså.. Da jeg var ungdom var jeg litt ustoppelig, men nå har jeg lært meg å sette noen grenser. Det føles litt som om alle gjør noe viktig som jeg bryr meg om, og da er det så lett å melde seg inn. “Det er jo bare en medlemskontigent” tenkte jeg hele tida, og endte opp med å være med i maaaasse forskjellig. På et tidspunkt var jeg medlem av ulike typer organisasjoner innafor samme område. Feks både Ungdom mot EU og Nei til EU. Dyrevernalliansen, PETA og dyrebeskyttelsen og NOAH. Røde kors, SOS rasisme og Redd barna.
Etterhvert som jeg har vokst til har jeg skjønt at jeg ikke kan være medlem overalt, men hjelpe de organisasjonene jeg bryr meg om tidvis. Derfor var det så flott at jeg kunne bli SMS-aktivist i Amnesty akkurat nå. Det er så enkelt og greit og det føles så godt å være med på å bidra til den viktige jobben som gjøres.

Hver dag får Amnesty informasjon om grove brudd på menneskerettighetene der det kreves øyeblikkelig handling. Bortføringer, fengslinger, tortur eller personer som dømmes til døden. SMS-nettverket er Amnestys største og mest effektive aksjonsnettverk i Norge, fordi det brukes når det er rask responstid og der høye antall underskrifter teller. Det er så lett og effektivt. I en av tre saker oppnår Amnesty positive resultater. Jeg var solgt for lenge siden og håper at flere av mine lesere kan bruke 2 kalorier og 10 kroner i ny og ne for å kjempe for viktige saker. 

Dersom du ønsker å delta er det superlett!
– Man får en aksjon på SMS tre ganger i mnd.
– Man kan til enhver tid melde seg ut og blir ikke “plaget” i ettertid.
– Man svarer på SMSene med å skrive APPELL + navnet ditt til 2160.
– Underskriftene blir samlet og sendt til de ansvarlige myndighetene som står for de forferdelige handlingene.

Man kan melde seg inn så her lett: Send AMNESTY til 2160:
Det koster 10 kr per aksjon, og man må ikke delta på alle aksjoner dersom man av ulike grunner ikke ønsker det. For et enkelt mattehode vil det blir 30,- i mnd. Overskuddet går til arbeidet Amnesty gjør. For å melde seg av kan man sende STOPP AMNESTY til 2160.

#Solidaritet #Medmenneskelighet #Engasjement #Aktivisme #SUPERT 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg