Tenk hvor mye mer sex vi kan ha hvis dette landet får sekstimersdag

Norge er et rikt land. Vi lever i verdens mest likestilte land. Arbeidslivet er likevel fortsatt preget av store forskjeller på kvinner og menn.
Svært mange kvinner betaler en høy pris for vår velstand hver eneste dag. Mange blir tvunget til å jobbe deltid, og må betale for det med en lav lønn som man såvidt kan leve av. I mange kvinnedominerte yrker er deltid normen og heltid avviket. Sekstimersdag gir likelønn, noe som er det viktigste argumentet for. Kvinner tjener vesentlig mindre enn menn, for hver hundrelapp en mann tjener, får kvinner 85. Mye av grunnen til det er arbeidstid. Kvinner blir systematisk undertrykt med bruk av ufrivillig deltid. Sekstimers normalarbeidsdag med full lønnskompensasjon vil være med på å jevne ut skeivheten og hadde gjort likelønn mer sannsynlig enn med den ordninga vi har i dag. Det vil være med på å skape flere arbeidsplasser og flere hele stillinger. Mange av oss som allerede jobber heltid i praksis, men ikke på papiret, vil få muligheten til å få fast full lønn hver mnd. Det er med på å skape overskudd for de som føler at de ikke har mulighet til å jobbe fulltid, og dermed også skape et mer inkluderende arbeidsliv. For ikke å snakke om hva det gjør for kvinners økonomiske selvstendighet. Og ikke minst overskudd til å få tiden til å strekke mer til.
Vi snakker mye om tidsklemma. Om at kvinner ofte er dobbeltarbeidende fordi det fortsatt er sånn at kvinner tar mer ansvar for hus, hjem og barn, samtidig som vi jobber mer enn vi gjorde før. Jeg synes det er fantastisk at kvinner er i arbeid, og skulle helst sett at flere jobba mer. Likevel ser jeg at mange ikke har mulighet til det. 6timersdagen er med på å skape mer tid og mer rom for å løse de praktiske utfordringene i hverdagen på en enklere måte. 

6-timers normalarbeidsdag er en viktig feministisk kamp. Det viktigste målet med 6timersdagen er å gi menn og kvinner lik rett og mulighet til både omsorg for barn og lik lønn. Fakta er at kvinner ofte jobber i de tyngste og dårligst betalte yrkene. Ta hjemmet vårt for eksempel; det må ikke være noe tvil om at jeg, som hjelpepleier, jobber mer og hardere enn mannen min, som har en lederstilling i kommunen. 6timersdagen handler om så veldig mye. Det handler om å gi folk en bedre arbeidshverdag og ei lønn og leve av. Det handler om rettferdighet og respekt for de ulike yrkene. For meg handler det også om min mulighet til å delta aktivt i politikken. Å være samfunnsengasjert på det nivået som jeg er, krever mye tid og ressurser. For å kunne få flere kvinner inn i den politiske debatten må vi skape mer tid. Vi kan ikke forvente at flere kvinner skal engasjere seg dersom man ikke legger opp til det. 6timersdagen er derfor også en viktig forutsetning for kvinners innflytelse i samfunnet og for å få et reellt demokrati.

For å sitere Gatas Parlament; Tenk hvor mye mer sex vi kan ha om dette landet får sekstimersdag!

 #Politikk #Feminisme #Likestilling #Spillelittpåsex #Sekstimersdagen #Demokrati #Samfunn #Engasjement

5 kommentarer
    1. Jeg tror du tar feil. Vi venner oss fort til det nye og tilpasser oss. Den første lønningen jeg fikk da jeg var ferdig utdannet, ga meg følelsen av å være millionær. Det tok likevel ikke veldig mange måneder før jeg slettes ikke hadde millionærfølelsen lenger. Den hjemmeværende (som trives i rollen) vil si at hun ikke har for mye tid, bare den hun trenger for å gjøre det hun skal. En som jobber fullt vil smile og tenke “ja, særlig!”.
      Sekstimers-dagen tror jeg er litt som at gresset er grønnere på den andre siden av gjerdet – det stemmer forsåvidt, men det er kortvarig.
      Jeg tror ikke sekstimers-dagen løser noe, men forsterker et problem. Det gjør antakelig ikke at menns overtid synker, tvert imot tror jeg den øker. Den halvanne timen som blir borte kan jobbes inn som overtidsjobbing i tillegg til den “vanlige” overtiden. Det gjør at gapet mellom menn og kvinner øker.
      Jeg tror heller at vi må jobbe med egne forventninger og hva vi formidler til dem vi har rundt oss. Organiseringen på jobb betyr mye, vi må slutte å være snille å jobbe gratis og hoppe over lunsjpauser, være tydelig på rettighetene våre og bruke dem.
      Det er mange ting vi kan gjøre for å få et bedre (arbeids-)liv, og vi må starte med det vi allerede har.
      Når du kommer inn på tid til politikk, tror jeg du har et godt poeng. Det må skapes tid til det. Men handler det mer om kvinner enn om menn? Må ikke heller kvinner med barn forvente deltakelse fra sin mann enn å overse han og tro at han ikke mestrer?
      Det er et interessant innlegg du har skrevet!
      Kan jeg få dele det i bloggruppa mi? Du finner den https://www.facebook.com/groups/samfunnspraten/ Bli gjerne med!
      Jeg har allerede delt innlegget ditt på Twitter. Der var det noen som spurte etter hva som kunne gjøres for å få flere kvinner med i lokalpolitikken. Innlegget ditt er midt i blinken!

    2. Lammelåret: Hei! Takk for god tilbakemelding og gode argument om debatten. Synes du hadde veldig interessante tanker om hvordan menns lønn systematisk kan økes pga bruk av overtid. Er selvfølgelig også enig med deg om at vi må ta tak i rettighetene vi allerede har!

      Du kan selvfølgelig få dele innlegget mitt hvor du vil, men veldig fint at du spør 🙂
      Ha en god kveld!

    3. 6-timers-dagen er den mest egoistiske, selvsentrerte og mest kortsiktige ide som har vært lansert, noensinne, vil jeg påstå.
      Skal fremtidige alderskull og generasjoner klare opprettholde produktivitet og inntekter nok til å brødfø pensjonistene, så holder det ikke med 6 timers arbeidsdag. Stadig færre skal finansiere stadig flere.
      Det er også selvmotsigende å påstå at kvinner “blir tvunget” til deltidsarbeid, og samtidig hevde at 6-timersdagen er løsningen. Mange kvinner tvinges slett ikke til deltid, men ønsker det selv. De har muligheten til det, og i valget mellom fritid og likhet foretrekkes fritid, fordi familien faktisk har råd til den luksusen. Likestilling er pr definisjon like rettigheter og muligheter. Det er ikke likhet, nødvendigvis. Kvinner skal ikke nødvendigvis tvinges til å jobbe mer. Men fortsatt har friheten til å velge kursen for egne liv. DET er kvinnefrihet.

    4. Ser ikke helt sammenhengene. Ufrivillig deltid er uheldig, men jeg antar da også at de som opplever dette gjør hva de kan for å finn en fast 100% jobb. Hvordan sekstimersdagen skal være løsningen på dette problemet kan jeg ikke se. Betyr det at de som nå jobber 80% med sekstimersdag får en kraftig lønnsøkning og dermed praktiserer fulltids jobb.
      En av de store utfordringene Norge opplever nå og i enda sterkere grad i fremtiden er mangel på kvalifisert arbeidskraft. Og allerede i dag ser vi at produksjonsveksten ikke holder tritt med reallønnsveksten. Med en sekstimersdag vil man måtte kompensere for begge disse forholdene – og sikker flere perspektiver jeg ikke har tenkt på her.
      Prinsippet om å få mer fritid som kan løse småbarnsforeldres logistikkutfordringer er vel de fleste enige i – om det ikke hadde kostet noe. Mer fri med samme lønn kunne jeg også ønske… Tror de samfunnsmessige utfordringen ved sekstimersdagen hadde blitt store, og enda større i fremtiden.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg