Tiggeforbud i lokaldebatten

Da jeg kom på jobb i ettermiddag og leste dagens lokalavis ble jeg møtt med et uvanlig, men ganske fint syn. Debatten om tiggeforbudet gikk for fult i Folkebladet, og jeg ble positivt overrasket over hvor bra saken var dekket, og hvor fokuset lå. Journalisten hadde skrevet om ei dame fra Romania som for tida holder til på Finnsnes. Det var en bra skrevet sak og jeg tror den var med til å bidra til at det blir satt ansikt på menneskene man diskuterer. Det mener jeg er et viktig element i en så stor debatt. Kanskje de som er snar å slenge ut usaklige bemerkninger holder litt tilbake når de skjønner at det faktisk er mennesker i krise det er snakk om.
Jeg ble også veldig glad over å høre at ordføreren vår, Geir-Inge Sivertsen fra Høyre, går imot sitt eget parti og ikke vil være med å bidra til at man gjør personer som trenger hjelp om til kriminelle. Tommel opp for en bra dag, en flink ordfører og en dyktig journalist!

Selvfølgelig var de mer ekstreme, ytterliggående meningene også skildret. Da jeg bladde om til neste side fikk jeg se et bilde av lederen i Lenvik FpU, Tonje Lavik, stående med hendene i kryss med den nevnte tiggeren fra Romania i bakgrunnen. Et godt bilde som viser hva FpU egentlig mener. Teksten hadde nesten vært unødvendig, det kalde bildet var nok i seg selv. Igjen; Thumbs up for bra fotograf.
Selvfølgelig støtter FpU sitt moderparti. Det er vel heller sjeldent at man ser at de går i mot sine egne. Det er ingen grunn til å reagere på at det faktisk finnes mennesker med disse meningene, det må man jo nesten bare respektere, men det jeg reagerer mest på er at det kommer påstander som ikke kan bevises i ca annahver setning.
Lederen i Lenvik FpU er ærlig. Det skal hun ha. Hun starter med å si at det hele handler om frykt. “Frykten for at det skal utvikle seg”, “Frykten for at de sprer seg i området”. Jeg lurer på hva slags frykt det er FpU i Lenvik har, annet enn fremmedfrykt. Er det skummelt med tiggere? Er det grunn til å spre frykt og redsel? Det finnes vel farligere ting enn at mennesker sitter på bakken og ber om hjelp? Eller? Dersom FpU mener at de er redde for tiggere anbefaler jeg de å ta seg et “Overvinn Frykten-kurs”. Det er større ting i denne verden å være redd for.

“Det meste av tigging her til lands er under organisert kriminalitet.”
Tonje Lavik legger egne meninger om til fakta, slik som FrPere flest er flinke til. De sier setninger mange ganger nok slik at hvermansen til slutt begynner å tro på setningene som sies. Et godt eksempel på det er Siv Jensens “De fleste voldtekter i Oslo skjer av utenlandske menn”. Det stemmer heller ikke, men er for mange en sannhet fordi de har hørt det så mange ganger. Det er synd at standarden i debatter blir lagt av usannheter.
Når det kommer til organisert kriminalitet er det faktisk ikke mulig å gi en nøyaktig statistikk på det. Vi vet ikke hva slags størrelse omfanget av organisert kriminalitet er i Norge. Det vi vet er at det er mer organisert kriminalitet knyttet til narkotikasmugling-og omsetting, menneskehandel og menneskesmugling og til og med IKT-kriminalitet, mens den økonomiske kriminaliteten ikke er like stor. Hvordan FpU kan gå ut og komme med en så lite faktabevist begrunnelse til at man skal forby tigging, virker på meg som om det handler om mangel på kunnskap.

Det kommer godt frem fra Lensmannen i regionen at tigging ikke er et problem på Finnsnes. Han legger til at de av og til får klager fra mennesker som synes tigging er “ubehagelig”. Det viser egentlig at jeg hadde rett i mitt forrige innlegg; vi synes det er ubehagelig å gå med handleposer, nye sko og ny hårfrisyre, samtidig som andre mennesker må tigge etter penger. Jeg synes ikke vår ubehagelighet skal gjøre andre mennesker om til kriminelle.

Til tross for at Lensmannen, som jeg velger å høre på, gir klart uttrykk for at tigging ikke er et problem, mener Tonje Lavik at dette må bort. Hun er ikke redd for å fortelle at hun ikke har sympati for tiggerne. Hun forteller videre at “Vi vet at tiggerne busses inn av sjefer fra kriminelle organisasjoner. I byene ser man menn som henter pengene tiggerne får inn. Tiggerne får ikke beholde pengene folk gir dem, de går til mafiaen og deres fine templer”. Jeg er, på like linje med Tonje Lavik, bekymret for at pengene havner i andre folk sin lomme i enkelte tilfeller. Men akkurat hva disse pengene går til vet jeg ikke. Heller ikke hvor mange tilfeller det er snakk om. Å komme med en påstand om at “vi vet” og at det blir bygd templer for småkronene som samles inn er litt usaklig sagt. Jeg ønsker også bevis for disse påstandene. Hvor står templene som nevnes? Og disse bussene har jeg heller ikke sett noe til her på Finnsnes, som jo er en by?

Som vanlig ønsker FpU/FrP å “hjelpe folk der de er”. Og kommer med påstander om at utlendinger har det best i sine egne land, med sin egen kultur, religion og eget språk. Det er ikke alltid sant at de har det bedre i hjemlandene sine, jeg velger å tro at de ikke kommer hit fordi de synes det er så forbanna gøy å sitte på asfalten hele dagen, dersom de kunne valgt å vært sammen med familien sin eller jobbet i hjemlandet sitt. Tror FRP/FPU at tigging er et valg? At de som sitter der gjør det fordi de ønsker det selv? Dersom FpU er så glad i “hjelpe folk der de er” så kunne de kanskje satt av litt penger i statsbudsjettet til å hjelpe U-land. Det gjør de ikke, derfor kan de slutte å si at de skal “hjelpe folk der de er”, siden de ikke har tenkt til å hjelpe noen.
Samtidig kommer hun med  påstander om hvem som kommer hit, og snakker som om hun vet hvor mye ressurser det koster å komme hit. Jeg er ganske sikker på at hun ikke vet rutene, måten de kommer hit på, hvor mye de går og hvor mye de busser, hva det kreves av de enkelte for å komme hit. Dette er også påstander som er på hvermansen sine lepper, som er blitt som en slags sannhet uten fakta.

Til sist avsluttes artikkelen med at hun håper at resultatet av tiggeforbudet blir at færre reiser inn hit. Et norsk Norge for nordmenn, med andre ord. Fint, det. Kan vel ikke komme med “rasisme-kortet” som FPU er så flinke til å snu imot oss som er uenige i politikken deres, for da kan det jo ende opp med at offerrollekortet blir trekt og debatten endres fra å handle om tiggeforbud til å handle om at alle er så slemme med FPU. Lar det derfor være opp til leserne selv å tenke hva dette egentlig handler om.

#Fremmedfrykt #FRP #Blåblåregjering #Samfunn #Lokaldebatt #Nasjonalpolitikk #FPU #Jegreserverermeg
 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg