Slutshaming er IKKE greit

Jeg er enda på ferie, men følger selvfølgelig med i lokalavisa likevel, og den siste uka er det to ting som har fått meg til å reagere. Det ene var saken om bloggeren Emilie som spredde beina med glede, men ikke gjorde det likevel (?) og den andre saken handla om Britt Elin som ble seksuelt trakkassert på jobben sin som fisker på en båt. Sakene var ulike, men samtidig hadde de store fellestrekk. Emilie skrev et innlegg der hun moralsk fordømmer jenter som velger å ha et aktivt sexliv, og Britt Elin får reaksjoner i kommentarfeltene om at hun må forvente å bli litt klådd på som eneste jente på en mannsdominert arbeidsplass.

Jeg vet ikke hva som er verst, egentlig. At en av våre egne jenter bruker energi på å snakke ned andre jenter i stedet for å bygge de opp, eller at gamle gubber i kommentarfeltene har et kvinnesyn som ikke hører hjemme i 2014.

I verdens mest likestilte land.

I begge sakene er det noen som forteller oss jenter hva vi burde og ikke burde gjøre. I begge sakene er det noen som begrenser vår frihet til å være oss selv. Noen som slutshamer og legger skyld på oss for de valgene vi tar.

Den ene saken, en 18år gammel jente som nedverdiger jenter som er seksuelt frigjorte og velger å ha tilfeldig sex- og attpåtil får creds i lokalavisa for det, i den andre saken ulike eldre menn som hersker i kommentarfeltene mot ei jente som blir sett ned på og fortalt at hun ikke er tøff nok til å være fisker fordi hun ikke finner seg i å bli klapsa på ræva og tilbudt sex på sin egen arbeidsplass.

Britt Elin ba aldri om å bli klådd på, hun gikk på jobb. Mange jenter velger å ha sex med flere, men de fortjener ikke å bli sett ned på av den grunn. Sålenge sexen er trygg og frivillig fra begge parter, fortjener de faktisk å bli hyllet. Det samme gjør Britt Elin som er tøff nok til å stå frem med en så vanskelig sak som seksuell trakassering er.

Vi blir dømt fordi vi er kvinner. Jenter blir konstant utsatt for dobbelmoral. Temaet i innlegget til Emilie er et typisk eksempel på det. Gutter som har masse sex blir sett på som konger, mens jenter som gjør det samme blir sett på som horer og blir anbefalt til å begrense seg. Ikke greit!

At bitch, hore og ludder er det mest vanlige å kalle jenter for på ungdomsskolen og videregående er ikke akseptabelt. At lærere enda forteller jenter at guttene bare et litt forelska når de åpenbart tråkker over grenser og seksuelt trakkasserer jentene i klassen er grusomt. At jenter som blogger og har mange lesere- og kanskje til og med andre, yngre jenter som ser opp til det som blir skrevet, velger å benytte den unike muligheten de har til å nå ut til mange, heller velger å snakke jenter ned i stedet for opp er uforståelig for meg. Vi jenter må bygge hverandre opp, ikke rive hverandre ned, for kampen blir aldri vunnet uten at vi står sammen. Og dersom vi skal baksnakke og se ned på andre jenter fordi de i 2014 velger å benytte seg av muligheten til å være frie, selvstendige individer (takket være de store kampene andre jenter har kjempet før oss) så er vi på vei i motsatt retning.

Samboeren min bruker å si det ganske godt. “Jeg er en av verdens heldigste. Født som en hvit mann i Norge er som å trekke vinnerloddet”. Og han har rett. Det er ikke den gruppen mennesker som blir konstant nedtrykt og må kjempe et helt liv for å komme fremover. Det er ikke menn som får deltidsstillinger og dårlig lønn. Det er ikke flest menn som blir minstepensjonister. Det er ikke menn som er majoriteten på voldtektsofferstatistikken. Og det er ikke gutter som blir sett minst i landets mange klasserom. Gutter har automatisk en fordel i dette livet, men vi må ikke gi opp av den grunn. Vi må fortsette å kjempe de viktige sakene som likelønn, lik behandling og ikke minst for retten til å bestemme over vår egen kropp. Nok er nok, dette er jeg som sier ifra!!!!!

#Slutshaming #Ikkegreit #Konservativtsamfunn #Likestilling #Frihet #Feminisme

3 kommentarer
    1. Er enig med deg Katrine på mye her!
      Særlig på det med at kvinner blir kalt “horer, tøser, bitch ol.”
      Men litt trakassering på en slik arbeidsplass må man kunne tåle. Vi syter rett og slett for mye!
      kan trekke direkte paralleller til min jobb som sjømann.
      Vi er til daglig ca. 15 stk ombord, noen ganger er vi flere. Dette er de samme personene jeg ser hver dag i en måned av gangen, halve året. Når jeg spiser er de der, når jeg ser tv er de der, når jeg står ute på dekk er de der. Eneste gangen i døgnet jeg er alene er når jeg sover, dusjer og gjør mitt fornødne. Man blir lei hverandre, privatliv er ikke-eksisterende. Da gjelder det å komme godt overens og ha mye humor og spøke mye.
      Dette resulterer i mye hersing.
      Styrmannen blir mobba for kulemagen, chiefen for båten han tapte noen millioner på, kapteinen for at han har ring i øret, matrosen for at han brauter osv.
      Det er kulturen og skaper godt samhold. Dette er tross alt ikke bare kollegaene dine, men også din andre familie.
      Av de 15 personene så er 13-14 av oss menn. Det blir mye grisat og sexprat, sier du en ting som kan tolkes litt feil så er det rett på homospøkene. Vi mobber hverandre og trives med det. ALLE er like ille med hverandre og det gjør det faktisk til en bra ting.
      Så den ene eller de to jentene som da jobber ombord får seksuelle tilnærmelser, men de er verken bedre eller dårligere enn de tilnærmelsene som svensken eller nordlendingen får.
      Til sjøs er det en positiv mobbekultur, og den må få bestå!
      Til slutt vil jeg sitere en samtale mellom meg og skippern I messa:
      Skippern: Ja, Erlend. Hva hadde en arbeidsdag vært uten mobbing?
      meg: Den hadde vært jææævla kjedelig!
      Og det er sant!

    2. Erlend: Eg e enig i at vi leve i et “sytesamfunn”. Vi har det rett og slett førr godt. Likevel syns eg ikkje at vi jente skal finne oss i alt. Å jobbe på en mannsdominert arbeidsplass kan være tøft nok i seg sjøl, om man ikkje skal måtte ta imot tilbud om sex, fysisk trakkassering og sexpress på arbeidsplassen vårres.

      Veldig interessant å høre om di erfaring på havet, det gir mersmak. Men syns du det e greit at det e normalt å kødde med kulemagen tel kollegaen din?
      Kan man ikkje skape samhold på andre måta?

    3. Ja, det mener jeg er greit. Vi gir og vi tar på kommentarfronten.
      Men såklart krever ett slikt samhold at du kan lese mennesker. ser du at noen tar seg nær av det så forklarer du rett og slett at du bare spøkte og at det ikke var vondt ment. Da vet du også at denne personen ikke er som 90% av dine kollegaer på denne fronten og tar hensyn til det. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg