Fordommer fordUmmer

Det var med stort sjokk jeg åpnet avisen for ei tid tilbake og leste om Lenvik FpUs forslag om å legge ned Heimly asylmottak på Finnsnes. Jeg har siden fulgt debatten fra sidelinja, men nå klarer jeg rett og slett ikke å la vær å ta del i den.

Det er sjelden jeg blir satt ut av FrP og FpU, men akkurat denne debatten gjorde meg så paff. Jeg synes hele forslaget baserer seg på uvitenhet og fremmedfrykt. At dette er den største kampsaken dere har forteller ganske mye om hvor engasjementet deres ligger.

I følge lederen av Lenvik FPU, Tonje Lavik, er ?det ikke til å legge skjul på at det er store utfordringer hva gjelder integreringen av asylsøkere, også her på lille Finnsnes?.
Jeg var sist fredag på Fargerik kafè. Temaet på møtet var fremmedfrykt. Lensmannen i Lenvik fortalte om situasjonen, og han sa at det ikke var spesielt store utfordringer med asylmottaket på Finnsnes. At kriminaliteten innafor denne gruppa ikke var stor. Dette er en ganske viktig faktaopplysning i en debatt som ellers er styrt av usannheter og myter om asylsøkere på Finnsnes.

Jeg er enig i at vi har utfordringer når det kommer til integrering. Men i motsetning til deg, Tonje Lavik, så ønsker jeg å gjøre noe med det. Jeg ønsker en mer human asylpolitikk. Jeg ønsker at flere av oss skal ta mer vare på asylsøkerne som kommer hit og at vi politisk skal gjøre noe med den faktiske utfordringen i praksis; nemlig fremmedfrykten og vår egen vilje til å hjelpe andre. 

Det er sant som Tonje sier, at det finnes utfordringer. Vi er bare uenige om hva slags utfordringer som finnes. Sånn som jeg ser det, så har vi store inkluderingsproblemer. Vi er ikke flinke nok til å ta vare på hverandre.
Da jeg vaks opp opplevde jeg at det var stor forskjellsbehandling og rasisme på Finnsnes, og etableringen av Heimly asylmottak var den største grunnen til at jeg valgte å melde meg inn i et politisk parti. Barna som kom fra andre land til Lenvik opplevde å bli fryst ut, å bli mobbet og at ingen ville sitte sammen med de på bussen til og fra skolen- og jeg ønsket å gjøre noe med det. Disse utfordringene ser jeg ikke lengre. Riktignok går jeg heller ikke på skolebussen hver dag slik som jeg gjorde da, men jeg mener at vi er kommet lang vei når det kommer til inkludering av barn med utenlandsk opprinnelse i Lenvik i dag. Utfordringene vi har ligger først og fremst hos de voksne. For det kan ikke være tilfeldig at dersom du heter Mohammed er det vanskeligere å få jobb enn hvis du heter Mats.

Stedattra mi på 4 år ser ikke forskjell på farge. Da vi hadde vært på fargerik kafe sist vinter og jeg spurte henne hvem hun hadde lekt med fortalte hun at hun hadde lekt sammen med ?hun jenta med det fine håret?. Barn som vokser opp i et flerkulturelt samfunn er heldige.

Det er de voksne som må ta tak nå. Det er dagens politikere og ledere som har det største ansvaret, blant annet du, Tonje Lavik.
I stedet for å ?fjerne problemet? som dere i FRP så ofte foreslår, så foreslår jeg å gjøre noe. Å aktivt gå inn for å inkludere flere mennesker og stå sammen for en bedre kommune og en bedre integreringspolitikk. Du sier at vi har problemer, jeg oppfordrer deg til å tørre å gjøre noe med det. Og med det mener jeg ikke ?å tørre å ta debatten? som du sier. . Jeg har vanskelig for å tro at denne debatten har vært med på å hjelpe noen til å få det bedre.. Jeg tror derimot at forslaget fra FpU sårer mange.

 

For når FrP og FpU får ta så stor del av debatten som dere gjør, farges den av et ensporet syn på saken. For det er her fremmedfrykten starter. Fra Norges politikere og ned til hvermansen. Tonje Lavik nærmest forventer at vi skal si ?NEITAKK? til nye beboere i vår kommune. Jeg ønsker at vi skal si ?JA?. Ja til mer integrering, ja til mer varme og ja til flere arbeidsplasser og muligheter for de som kommer hit.

Er det noe vi vet så er det at det er nok usikkerhet blant de som søker asyl i Norge i dag. Prosessene er umenneskelig lange, og forholdene de lever under er svært presset. Disse menneskene trenger at vi bryr oss om de, ikke at vi ønsker de bort herifra. Jeg slutter aldri å tro at vi er et raust samfunn. Vi må ta vare på hverandre, ikke fryse ulike grupper ut av samfunnet. Vi trenger mer varme, ikke mer kulde. 
Lenvik trenger innvandring. Finnsnes trenger asylmottaket. Jeg er glad i Heimly og håper at alle som bor der har det så bra som de kan ha det. Jeg har vanskelig for å tro at denne debatten har vært med på å hjelpe noen til å få det bedre.. Jeg tror derimot at forslaget fra FpU sårer mange.

Lenvik og nord-Norge er avhengig av innvandring for å snu folketallsprognosene. Vi må arbeide i lag for at flere skal ha lyst til å bo her, og da må vi sammen jobbe for å få bort fordommene som FpU fremmer og forsterker.
Tenk hvis FPU kunne spredt noe positivt og oppmuntrende i asyldebatten, også i valgkampen til neste år, i stedet for all krisemaksimeringen. For det må være bedre å være raus og imøtekommende enn å være forutinntatt og dømmende.

#Lokaldebatt #Latterligdebatt #Fremmedfrykt #Inkludering #Integrering #Samfunn #Politikk #Forbannetigjen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg