Eiendomsskatt og egoisme

Nå som det går mot siste møte i kommunestyret i Lenvik har jeg selvfølgelig mye på hjertet. Temaet jeg skal ta for meg i dag er som skrevet i overskriften; den forhatte eiendomsskatten.

Som stolt sosialist mener jeg at de som har mest skal bidra mest. Det er grunnholdningen og den røde linja i politikken jeg ønsker.
I Lenvik kommune har vi eiendomsskatt, noe jeg er veldig glad for! Det gir folk som meg selv og min samboer mulighet til å bidra litt ekstra i form av å betale ekstra skatt til kommunen. Vi har et stort og fint hus, like flott som mange andre kommunepolitikere i Lenvik. Det har aldri vært et tema hjemme hos oss. Eiendomsskatten blir betalt med glede og vi er på den måten med på å gi enda mer tilbake til vår kommune som vi er veldig glad i. Det er greit at folk er uenige i hvor pengene i budsjettet skal hentes hen. Det er forståelig at man kan være uenige. Men er det ikke rart at de aller fleste som forvalter politikken i Lenvik kommune er så imot eiendomsskatten? 

Ganske paradoksalt er det at den yngste personen i kommunestyret som også er blant de med minst inntekt skal være den som synes eiendomsskatt er greit. Jeg må si jeg synes det er svært spesielt at enkelte partier ønsker å ta penger fra barnevernsbarn og elever for selv å slippe å betale pittelitt ekstra i eiendomsskatt. Jeg er mildt sagt sjokkert over at det er mulig å prioritere bort viktige områder på kommunebudsjettet for å få enda mer å rutte med selv. Egoismen er helt rå i kommunestyret, og jeg kjenner at jeg er skuffet, sint og frustrert over at det i det hele tatt er mulig å fokusere så mye på den helsikkes eiendomsskatten. Spesielt med tanke på at man sitter i en situasjon som er vanskelig. Lenvik kommune er på ROBEK. Vi har 1 milliard kroner i gjeld. Dersom vi skal betale ned dette og samtidig kunne gi kvalitet på de tjenestene vi tilbyr våre innbyggere, så er forslaget om å ta ned eiendomsskatten helt bakvendt. Det er vanskelig som ung og fremtidsretta politiker og sitte å se på at store deler av kommunestyret heller vil ha mer i egen lomme enn å bidra til at flere får det bedre.

Eiendomsskatten er en viktig ressurs for kommunen vår. Den gir mye inntekt, noe som igjen er med på at vi har mer å rutte med til FELLESSKAPET. Vi har allerede nok utfordringer når det kommer til økonomien i kommunen vår til at man skal forsøke å finne inndekning for å ta ned eiendomsskatten. Det er ikke et tema i SV. Eiendomsskatten øker for en grunn; nemlig at vi trenger mer inn i felleskassa. Vi kan ikke ha det sånn at skole, helse og de ansatte skal bli nedprioritert fordi griske gubber ønsker å betale PITTELITT mindre i eiendomsskatt.

Dagens utblåsing, og nå oppfordringen; stem på et parti ved neste valg som ønsker at kommunen skal komme seg ut av den krisa vi er i idag- ikke på et parti som tenker på seg selv før man tenker på andre. Vi i SV er opptatt av at kommunen vår skal være god for alle, og at generasjonene etter oss ikke skal måtte rydde opp etter grådigheten til kommunestyret som sitter i dag.

#Lokalpolitikk #Merkelig #Samfunn #Egoisme #Deblåe #Grådighet #Lenkom 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg