Forsvar arbeidsmiljøloven!


Jeg må si denne regjeringa har imponert. Ikke hadde jeg spesielle store forventninger til at det kom til å gå så bra med blåblå regjering her til lands, men dere gjør det jo litt for lett å være venstreradikal.

Jeg har lenge hatt utfordringer med å finne engasjementet. Det hadde jeg aldri trodd, men det sies at det tar et ikke-valgår for å hente motivasjon til valgåret. Og man skulle jo tro at engasjementet kom med utfordringene, det har den altså ikke gjort. Min utfordring har vært “hva skal jeg engasjere meg i?”. Jeg er jo i utgangspunktet i mot alt det de blåblå holder på med for tida. Kommunesammenslåing, privatisering av staten, reservasjonsretten og arbeidsmiljøloven for å nevne noen saker. Jeg har sterke meninger om alle de de, men når alt kommer så bardust på deg blir det vanskelig å dele opp sakene og finne en spesiell sak som engasjerer mer enn den andre. Derfor skal jeg blogge og mene og synse om alle på kun kort tid, litt sånn som de blåblå gjør det. Sjokkerer ingen og tar alt på en gang for å skape litt ekstra misnøye. God taktikk. Kanskje alt blir glemt til neste stortingsvalg da? Håper ikke det.

I morgen er det duket for politisk streik her til lands. Jeg skal selvfølgelig delta. Årsaken til streiken er regjeringens forslag til å endre på arbeidsmiljøloven. En lov jeg er veldig glad i og fornøyd med. Dersom vi skal endre den, noe jeg i utgangspunktet ikke er imot, så bør vi jo endre den til det bedre- og ikke til det verre. For eksempel bør vi sikre at flere får heltidsstillinger, flere får faste stillinger og ikke minst 6-timers normalarbeidsdag. Ikke det motsatte.
Jeg har stor respekt for jobben som er gjort for at vi arbeidere skal få bedre rettigheter og stiller meg sterkt kritisk til regjeringens ønske om å gjøre arbeidsdagen min verre. Jeg er hjelpepleier og vet alt om hva det vil si å gå i midlertidige stillinger, usikre arbeidshverdager, overtid, lange arbeidsøkter og ubekvemsarbeidstid. Jeg ønsker ikke at alle andre skal få oppleve hvor mye det suger som det jeg gjorde. For det gjør det. Det sugde maks. Jeg er så himmelglad for at jeg endelig er i en fast heltidsstilling at dere aner det ikke. Det gir trygghet til meg, min familie og min framtid. Endelig ekte selvstendighet!
Å skape en usikker framtid for flere er rett og slett fullstendig bak mål. Skal vi få flere til å gå inn i utfordrende yrker, så må vi jo gjøre ting bedre. Vi må iallefall ikke gjøre ting verre! Men det blir som jeg alltid har sagt, de borgerlige er ikke partier for folk flest. De er partiet for mannen, for sjefen, for de som har mest og de som vil ha mer.  Forslaget fra regjeringa flytter makta fra hendene til arbeidstakerne og over til hendene til arbeidsgiverne og ikke minst så svekker det fagforeningenes muligheter til å backe oss arbeidere opp når vi trenger det. Det er ikke greit. Vi må inn med alt vi har for å forsvare arbeidsmiljøloven. Oppfordrer selvfølgelig alle å møte opp i morgen kl 1400! Info om hvor og hva finner du på mittarbeidsliv.no 

#Vernomarbeidsmiljøloven #Mittarbeidsliv #Minjobb #Minfremtid #Blåblåregjering #Kapitalismeipraksis 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg