Regjeringen må skjerpe seg og høre etter!

Vi har alle opplevd det. En trassig treåring som bare ikke hører etter og gjør det motsatte av det de voksne ønsker. Det kan oppleves frustrerende. Nesten som om barnet bare gjør ugagn for å provosere. Forskjellen på en trassig treåring og vår regjering er at barnet ikke alltid forstår. Regjeringa bare vil ikke forstå.

Regjeringa består av voksne folk. Folk som er valgt inn av folket. “For folk flest” som FrP sier så fint. Nylig markerte min definisjon av folk flest sin avsky mot regjeringens ønske om å endre arbeidsmiljøloven. Loven som er der for at akkurat folk flest skal bli ivaretatt og behandlet på en ordentlig måte. Loven som de borgerlige ønsker å “slakke”. Makta skal flyttes fra den ene siden av bordet til den andre. Sjefen din skal få bestemme mer over livet ditt. Det er ikke greit.

Selv er jeg et rivjern av en arbeidskvinne. Jobben min er en stor del av livet mitt, men jeg ønsker ikke at jobben min skal bli livet mitt. 
På Finnsnes møtte det enormt mange på streiken. Jeg var ekstra stolt av å være fagforeningskvinne og venstreradikal den dagen. Det var en god dag. Engasjementet jeg ikke har sett var der. Det møtte opp ca 500 personer.
Folk har skjønt hva det går ut på. Folk som har stemt på Høyre og FrP forteller om at de angrer. De ser at arbeidslivet er under trussel. Folk flest tok kanskje ikke øynene sine med seg til valgurnene for snart 2 år siden, men de har brillene på seg i dag. De ser at hvis de borgerlige får det sånn som de vil, så vil det gå utover oss vanlige folk. Arbeidsfolk som meg og deg, som står på for at hjulene i Norge skal gå rundt. Vi skal altså bli straffet med mer ubekvemsjobb, flere timer jobb i uka og mer utrygghet. Det er takka for å stå på, med andre ord. Regjeringen kaller det for en oppmykning. Jeg kaller det for en rasering. 

Regjeringa som så fint snakker om frihet. Frihet til å velge. Frihet til enkeltindividet. Hvor er friheten i søndagsåpent? Jeg mener, seriøst, hvis ikke folk klarer å ta friheten med seg på butikken de 6 andre dagene i uka så har man organiseringsutfordringer. Mitt kontraforslag mot søndagsåpent blir derfor at folk kan få mer veiledning på handling. Det skal være mulig å få alt du trenger mellom 0700 og 2300 fra mandag til lørdag.
Hos oss handler vi en gang i uka. Så stikker vi innom dersom vi trenger noe. Vi har det allerede alt for godt. Vi kan dra på butikken nesten når vi vil. Hvis jeg skal på jobb i Rossfjord kl 0800, så kan jeg faktisk dra på butikken kl0700 for å handle. Hvis jeg kommer fra seinvakt på Finnsnes kan jeg handle etter arbeidstida mi fordi stortsett alle butikkene har åpent til 2300. Det er nok ubekvemstid i dagligvarebutikkene som det er. Vi må kunne gi de ansatte en eneste dag fri i uka. Vi trenger ikke å være kravstore og vanskelige.
Dessuten har jeg ikke inntrykk av at flertallet ønsker søndagsåpent. Verken de som jobber i butikk, de som eier butikkene eller de som handler der. Er det bare regjeringa som ønsker det? Isåfall lurer jeg svært på hvem de egentlig sitter der på vegne av.
Hviledagen bør holdes hellig. Søndager skal være rolige. For de fleste er søndagen den eneste dagen vi kan slappe av. Vær så snill å la oss ha den dagen.

#Arbeider #Rettigheter #ForsvarAML #AML #Mittarbeidsliv #Ikkeminregjering

1 kommentar
    1. Helt enig med deg! Var på streiken her i Oslo, og hvis dette går igjennom er det rett og slett sykt! Det jeg virkelig syntes er ille er at både FrP og høyre må ha fått støtte fra alle andre partier for å få dette igjennom! Burde ikke de kjempet like mye som oss som stod ute?!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg