Alder ingen hindring

Jeg lærte tidlig at alder bare var et tall. Det er ikke alderen som bestemmer hvor flink du er, hva du kan eller hva du vet. En 23åring kan være en like god ordfører for en kommune som en 55åring.

Etter at Kristian Wilhelmsen ble ordførerkandidat for Tromsø Høyre har ikke kommentarene latt vente på seg. Den ene etter den andre stiller hans politiske dyktighet i tvil, basert på en eneste ting; hans alder. Jeg synes det er utidig av voksne folk å håne de som er unge og engasjerte. Faktisk kan det hende at Kristian Wilhelmsen er vel så flink som hvilken som helst gamling i Høyre, antagelig veldig dyktig ettersom det er han som er blitt ordførerkandidat og ingen andre.
Jeg er uenig med Kristian i det aller meste, men det må være lov å si at jeg synes han er tøff. Det er tøft å være 23 år og ordførerkandidat for et stort parti i en stor kommune. Valget2015 i Tromsø, og Troms for øvrig, kommer til å bli kjempespennende. Kristoffer Molund fra Dyrøy Høyre er definitivt den yngste ordførerkandidaten jeg vet om her i Troms, og jeg synes det er kjempetøft. At flere partier satser ungt er en styrke.

Da jeg kom inn i kommunestyret for 3 år siden hadde jeg masse politisk erfaring. Riktignok ikke fra kommunestyret (åpenbart siden jeg var for ung til å stille til valg før), men fra mitt arbeid i organisasjoner som SU, SV og EO. Jeg opplevde fra dag 1 å bli undervurdert. Å bli klappet på hodet som et lite barn. Å bli fortalt hvor flink jeg var “fordi jeg var så ung”. Jeg var aldri flink fordi jeg var nøyaktig i arbeidet jeg gjorde, fordi jeg var pliktoppfyllende, tydelig eller smart, men fordi jeg var så ung.
Det må bli slutt på det nå. Vi som er ung må bli likestilt med de som er eldre. Vi har masse å tilføye.

Når det kommer til livserfaring skal jeg ikke krangle. Selvfølgelig har en 50åring mer livserfaring enn en 20åring. Men når det kommer til politisk erfaring og skolering har jeg opplevd at mange unge vet mer og kan mer om politiske ideologier, strukturer og politisk saksgang enn mange av de med mye såkalt “livserfaring”. Når du er voksen og kommer inn i kommunepolitikken har du ikke blitt skolert like lenge og like godt som de unge som har vært med i et ungdomsparti i flere år.
En annen ting er hva slags erfaring ungdommene har. Selv har jeg opplevd mye mer enn en gjennomsnittlig 23åring har. Det er ikke årene det kommer an på, men hvordan man har levd de og hva man har prioritert å gjøre. Vi er ung, men ikke dum.

Vi som er unge er sultne. Vi higer etter å få være med på viktige avgjørelser. Vi er motiverte og absolutt i vår beste alder (enda ei stund). Vi kan tilføye noe nytt inn i lokalpolitikken som ikke alle “gamlingene kan”. Vi ser på saker fra et annet perspektiv. Og vi har masse energi. Dere må gi oss en sjanse til å vise at vi kan.
Engasjerte, nysgjerrige, dyktige, samarbeidsvillige og positive. Det er politisk engasjert ungdom i et nøtteskall.
Jeg skjønner at det kan virke spesielt for de som har hatt stemmerett i en mannsalder å måtte ta stilling til om de skal stemme på en “unge” eller en “gamling”. Heldigvis er det ikke bare personene man skal stemme på, men også politikken de står for.

Gjennomsnittsalderen i Lenvik kommunestyre er ca 54 år. Det er ganske gammelt. Representasjonen er ikke representativ for befolkninga for øvrig. Likevel er det folket selv som har stemt frem alle gamlingene. Det er synd at ikke flere partier i Lenvik gjør slik som mitt parti har gjort, å heie frem de unge og satse friskt og nytt. Skal man få et friskere kommunestyre så må man stemme på freshe, engasjerte personer. Slik som det er i dag er det mange umotiverte, trøtte tryner på altfor lange kommunestyremøter.

PS; ikke bli fornærmet for at jeg har omtalt kommunestyrekollegiet mitt for gammelt. Jeg er veldig glad i gamlinger. <3

Et heller kjipt forsøkt på å være morsom av redaktøren i min lokalavis Folkebladet. For min egen del kan jeg bare informere om at jeg ikke har spurt om “lov” hjemme.

#Demokrati #Samfunn #Politikk #Lokalpolitikk #Valg2015

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg