Ta kampen for Krisesenteret!

Leser i Folkebladet 21/05 at daglig leder av krisesenteret i midt-Troms ber om mer økonomisk støtte til Krisesenteret. Jeg blir oppriktig lei meg når jeg leser at hun har blitt møtt med lite forståelse for situasjonen når hun har tatt opp utfordringen med de ti administrasjonssjefene i eierkommunene. Jeg håper hun møter mer forståelse hos kommunenes politikere.

Etter at krisesenterloven ble innført i 2010 kreves det at det skal være et heldøgns krisesentertilbud i kommunene.
I Lenvik er vi vertskapskommune for Krisesenteret i midt-Troms som gir tilbud til ti kommuner i regionen. Krisesenteret i midt-Troms er en privat stiftelse, og det bekymrer meg stort når jeg leser at de kan komme til å stenge dørene dersom de ikke får nok støtte.
I budsjettrunden i fjor kjempet Lenvik SV frem et forslag om å gi 150 000 kroner i ekstra tilskudd til Krisesenteret. Dessverre fikk vi ikke flertall for det. I dag ser vi at det trengs enda mer penger, og jeg håper at politikerne både i min kommune og i de andre 9 kommunene blir med på å gi mer støtte til Krisesenteret. Kampen mot vold i nære relasjoner stoler jeg på at alle kommunepolitikere er med på kjempe.
Kommunene er pliktig å ha et krisesentertilbud, og den plikten og ansvaret må vi ta på aller største alvor.

Naturligvis skal Lenvik Kommune gi mest. Vi er både vertskommune og har det største antall innbyggere- og dermed er vi også størst sannsynlig de som benytter oss mest av tilbudet.

Kampen for å hjelpe voldsutsatte kvinner, menn og barn er en viktig kamp. Vold i nære relasjoner må bekjempes, og uten et krisesenter i regionen er det vanskelig å hjelpe de som vil ut av en hverdag med vold.
Jeg er redd for at usikkerheten denne debatten er med på å skape kan føre til at terskelen for å ta kontakt med Krisesenteret blir høyere og dermed føre til at mennesker blir i voldsutsatte hjem lengre.
Lenvik SV vil ikke være med på å diskutere hvorvidt et Krisesenter i regionen skal bestå eller ikke, vi ser på det som en selvfølge at kommunene skal gi støtte til lovpålagte oppgaver. Kvinner, menn og barn er avhengige av at tilbudet er tilstede. Det handler om beredskap og det handler om at de som trenger det mest skal få hjelp i våre kommuner.

Med det oppfordrer jeg alle politikerne i midt-Troms om å finne rom til å gi mer økonomisk støtte til Krisesenteret i midt-Troms så snart som mulig. Jeg har troen på at vi sammen kan finne gode løsninger til det beste for det viktige lovpålagte tilbudet vi gir.

#Krisesenter #Politikk #Ektekjærligheterfriforvold #Samfunn #Feminisme #Likestilling #Lokalpolitikk #LenKom 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg