Det er bare en Anders som skal hylles i dag.

Det har gått 4 år siden den forferdelige dagen der så mange mistet sine liv på grunn av en mann. En annen Anders.
I dag har det nesten vært umulig å være på sosiale medier eller lese aviser uten å bli påminnet det. For få dager siden leste jeg at flere folk fra midt-Troms, til og med folk jeg kjenner, hyllet gjerningsmannen Anders Behring Breivik. I mine øyne er det bare en Anders som skal hylles. Vår flotte Anders Kristiansen fra Bardu som var en av ofrene 22juli.
Jeg tenker masse på han. I går da jeg reiste nedover med flyet til Oslo tenkte jeg på for en flott gutt han var. Han var et stort politisk talent, men mest av alt en utrolig god venn. Jeg tenker masse på hvor han hadde blitt å vært nå dersom han enda hadde vært her sammen med oss. Han hadde nådd langt, og jeg tror at han hadde utrettet masse. Akkurat nå hadde han mest sannsynlig gått inn i en valgkamp både i Bardu og i Troms Fylke. Han hadde store mål politisk og jeg kan se lenge etter å bli like flink som det han var.
22 Juli 2011 ofret han sitt liv for det som han trodde på. Han hjalp andre da han kunne løpt avgårde. Han sørget for at flere liv ble reddet før han selv døde. Sånn som han sa at han ville. Verden hadde vært en bedre plass dersom Anders hadde levd. Det er han som burde hylles, ikke den forferdelige navnebroren hans.

Jeg blir kvalm, oppgitt og lei meg når jeg leser at folk er enige med ABB. Han har på mange måter vunnet. Kampen for et rausere og mer inkluderende land ble ikke større. For fire år siden skulle fokuset bli på mindre hat og mer kjærlighet. Det har det ikke blitt. Rasismen florerer og folk offentliggjør sin enighet med gjerningsmannen 22/07. De tar han i forsvar. Jeg synes det er umenneskelig å kunne forsvare det som skjedde. Det er mildt sagt forkastelig.

I dag leser jeg på Facebook at folk nærmest mimrer tilbake til 22/07-11. De legger ut lange statuser om hvor de var da det skjedde, hva de tenkte på og at de lover å aldri glemme. Håper de samme folkene kan engasjere seg for et samfunn for alle. Håper engasjementet kommer ut av Facebook og inn på viktige arenaer. Håper det kan bli mer kjærlighet og mindre hat.

#Kjærlighet

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg