Skapet settes på plass

Siden jeg ikke får anledning til det i morgendagens møte ønsker jeg å redegjøre for min side av saken på denne litt utradisjonelle måten. Obsobs! Langt innlegg, kun for spesielt interesserte B-)

Svaret som Ordføreren gir på spørsmålene som stilles i morgen kommer til å gi et helt annet inntrykk enn det jeg gir dere nå. Det er nemlig en bevisst strategi for å legge saken død. For øvrig var det ikke det første valget Ordføreren hadde for å håndtere denne saken. Noen forventet kanskje at det skulle komme egen sak om dette i kommunestyret, men det skjer ikke. For dette er ikke en sak, og derfor har den ingen god løsning heller. Da løser Ordføreren situasjonen med å få andre til å stille sine egne spørsmål til seg selv som et siste trekk for å ro seg ut av den kompliserte situasjonen han selv har vært med å skape.

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne for å forklare denne absurde situasjonen. Det har ikke vært enkelt å skulle bevise at jeg ikke arbeider en plass jeg ikke arbeider når alle “bevisene” sier det motsatte. Så jeg tror jeg begynner der det hele startet.

Etter valget 2015 da kabalen skulle gjøres opp og alle politikerne skulle fordeles til de ulike utvalgene fikk jeg spørsmål om jeg kunne sitte i Kontrollutvalget i denne perioden. Dessverre er ikke det et like attraktivt verv som det kanskje burde vært, med tanke på viktigheten av jobben som gjøres der. Jeg stilte på liste sammen med posisjonen og ble valgt inn i utvalget. På den tiden arbeidet jeg i KOA og hadde gjort det i noen år. Samtidig studerte jeg på Universitetet i Tromsø.
I 2016 fikk jeg tilbud om å studere et semester i utlandet og takket ja til det. Samtidig sa jeg opp stillinga jeg hadde i KOA og søkte permisjon fra alle mine politiske verv i kommunen. Den sommeren skulle jeg jobbe mest mulig for å tjene penger til å studere på Grønland hele høsten. Jeg fikk sommerjobb på min tidligere arbeidsplass DMS Korttidsavdelingen. Jeg forklarte situasjonen til Ordføreren, som mente det ikke var noe problem. Det var sommerferie, jeg hadde fått permisjon fra vervene mine og fikk grønt lys til å ta vakter i kommunen til jeg reiste til Grønland.

Da jeg var ca. halvveis i oppholdet på Grønland begynte jeg å tenke på hvordan jeg skulle livnære meg da jeg kom hjem, og så at kommunen hadde lyst ut flere helgestillinger på DMS IMA/KTA som hjelpepleier. Jeg var kvalifisert for stillingen og tenkte det kunne være en stilling som veldig godt lot seg kombinere med både studier og politikk. Jeg søkte og fikk tilbud om en av stillingene. Jeg takket ja til tilbudet da jeg var i Grønland og var forberedt på å tre ut av vervet i Kontrollutvalget (KU). Da jeg kom hjem og skulle signere på kontrakt fikk jeg beskjed om den stillingen jeg hadde fått var på IMA, en interkommunal avdeling som tar mot pasienter fra Lenvik, Dyrøy, Sørreisa, Torsken, Tranøy og Berg kommuner. Jeg tok i desember dette opp med Ordfører som gav uttrykk for at det ikke kunne være et problem. Jeg informerte lederen av Kontrollutvalget om situasjonen som mente det samme. Dersom det var sånn at jeg måtte velge mellom å ta den jobben eller å sitte i KU, så hadde valget vært veldig enkelt. Jeg hadde valgt jobben foran det tunge vervet som mildt sagt koster mer enn det smaker.

Jeg tok ekstravakter ved avdelingen fra i midten av desember og skrev under kontrakten på deltidsstillingen den 1/1-17.
Det ble et nytt år (2017) og jeg gikk tilbake til mine politiske verv i kommunen. Jeg har aldri lagt skjul på hvor jeg har jobbet, det har vært godt belyst både fra kommunestyrets talerstol i enkeltsaker, via sosiale medier og media generelt. Jeg er blant annet en stor forkjemper for hele faste stillinger i helsesektoren, og jeg mener det har vært godt belyst at jeg har vært en hjelpepleier som selv har jobbet i en sånn ufrivillig deltidsstilling på helsesenteret. I løpet av 2017 jobbet jeg mye. Jeg fikk tilbud om ekstravakter også på OGT dette året og tok noen få vakter der.

Jeg har handlet i god tro om at dette var i orden, og jeg har ikke hatt vonde hensikter med det. Tvert i mot har jeg hele tiden trodd at det var avklart og greit. Det er ikke sånn at det er så attraktivt å sitte i KU at man må “lure” seg til et verv der. Som student som hadde vært flere måneder i utlandet uten inntekt var det også viktig for meg å stable meg på beina økonomisk igjen. Derfor tok jeg de vaktene jeg kunne få og sa sjelden nei til ekstravakter. Jeg føler jeg har stilt opp og gjort en solid innsats på avdelingene jeg har vært på. Det kommer jeg aldri til å beklage.

Helsekjøpssaken kom opp i KU i 2017. Det har vært og er en veldig krevende sak for kommunen. I den saken har jeg vært opptatt av å være ryddig og redelig, sånn som resten av KU har. Likevel har jeg hatt en litt annen rolle enn de andre i KU fordi jeg også er gruppeleder og kommunestyrerepresentant. I kommunestyret har jeg vært tydelig, både om hva jeg synes om måten kommunen har håndtert saken før, under og etter den kom opp. Jeg har skrevet leserinnlegg i lokalavisa og på bloggen min for å belyse mitt standpunkt i en viktig sak for kommunen og våre innbyggere. Jeg har sagt ifra. Vært tydelig på at jeg ikke synes noe om at kommunen nærmest gikk i krig mot ei avis, at man går til søksmål mot tidligere ansatte, at man kun ønsker å ivareta én eneste ansatt i kommunen i disse prosessene, at Ordføreren snakker ned kontrollorganet sitt og at jeg ikke synes saken har blitt tatt på alvor av de som skal være med på å skape ei forandring.

Vi gikk inn i et nytt år (2018), og jeg var snart ferdig barnevernspedagog. Jeg søkte nye utfordringer som var mer innenfor mitt nye arbeidsfelt og sa derfor opp stillingen på DMS IMA 22/02-18. Uka etter fikk jeg en mail fra Anders Hanssen i Slåttebakken Helse. Dette var like etter at tidligere Rådmann hadde gått av som styreleder i Slåttebakken Helse.
I brevet ble det stilt spørsmålstegn rundt mine roller siden jeg var ansatt i Lenvik kommune og satt i KU. I svaret jeg gav forklarte jeg hvordan jeg så på det, og hvordan det nå var. Jeg redegjorde for hvordan saken var fra min side, samt informerte om at jeg nettopp hadde sagt opp og var på tur ut. Jeg valgte selv å sende dette svaret både til lokalmedia og til Ordføreren for at de skulle bli belyst om saken. Nok en gang var jeg opptatt av åpenhet. Og jeg følte ikke at jeg hadde gjort noe galt, derfor så jeg heller ikke noe problem at dette kom opp. Dessuten så jeg på dette som en konstruert problemstilling. Det hadde aldri vært et problem før nå, etter at jeg hadde ytret meg kritisk til kommunens behandling av helsekjøpssaken. Jeg så- og ser enda på dette som et forsøk på å skyve fokus fra det saken handler om, og til noe helt annet, samt å så tvil om intensjonene til et av kommunens kontrollutvalgsmedlem.

Jeg gjorde en avtale med min daværende fagleder om at jeg fikk 1 mnd mindre oppsigelsestid enn hva som er vanlig, fordi jeg allerede hadde begynt i drømmejobben på asylmottak for enslig mindreårige flyktninger. De ekstravaktene jeg var satt opp på før jeg sa opp tok jeg, og jeg hadde min siste vakt i stillinga siste helga i april. Etter det har jeg ikke tatt en eneste vakt verken på IMA eller KTA. Jeg har tatt 7 ekstravakter på OGT etter at jeg sluttet i den faste stillinga mi på IMA.
Jeg har hele tiden tenkt at OGT var under UNN. Det står opplyst på kommunens hjemmesider, det står i utlysningstekster fra kommunen og ettersom det på den avdelingen bruker UNN sine rapport- og fagsystemer så var jeg hele tiden overbevist om at det umulig kunne være noe problem at jeg tok vakter der, og spesielt siden jeg forstod at det ikke var et problem at jeg jobbet på IMA. Siste vakt på OGT tok jeg 16/9. Da hadde jeg sluttet på asylmottaket fordi det skulle legges ned, og jeg begynte i ny jobb som barnevernspedagog i en nærliggende kommune 17/9. Jeg tok vaktene fordi jeg hadde ferie og mulighet til å bidra, og det angrer jeg ingenting på.

I forbindelse med at tidligere Rådmann ba om innsyn på mine «gjeldende arbeidsavtaler (inkl ekstravaktavtaler) og siste lønnsutbetaling» kom denne saken opp igjen. Jeg trodde ikke jeg hadde noe å «frykte» fordi jeg visste at jeg ikke hadde noen gjeldende avtaler med kommunen. Når jeg så i postjournal at den som hadde fått ansvar for innsynet var en saksbehandler som både arbeider sammen med tidligere Rådmann, er venn med henne og som nylig hadde nominert henne til fylkestingslista til Arbeiderpartiet i Troms, fikk jeg en dårlig følelse. Jeg var også usikker på hva som er lov til å gi av personopplysninger i innsyn og sendte derfor mail til Rådmannen for både å opplyse om innsynet, informere om habilitetsutfordringene jeg så og for å høre hvordan de vurderte innsynet. Jeg mottok senere et notat fra kommuneadvokaten. De så ingen problemer med det som var spurt om i innsynet og hadde gitt beskjed til saksbehandleren at hun kunne sende ut det som var spurt om. Helt greit for meg, jeg hadde ingenting å skjule. Jeg oppfordret til å behandle sensitiv informasjon med forsiktighet, men jeg opplevde ikke at de tok den oppfordringen.

Jeg ba om innsyn på hva som var utlevert av informasjon til meg. Dette mottok jeg etter fristen for svar, noe som åpenbart er et brudd på offentleglova. Da jeg endelig fikk svar på mitt innsyn (innsyn på innsynet om du vil) fikk jeg sjokk. Da hadde kommunen levert ut mine TIDLIGERE avtaler, både den faste lillestillinga jeg hadde hatt, 3 ekstravaktavtaler fra 2017 og 3 usignerte ekstravaktavtaler som gjelder ut dette året (som jeg aldri har sett eller signert). Regelen er at man skal skrive under slike hvert år -og at de gjelder ut kalenderåret. Jeg ble skremt av hva som var blitt sendt ut, og hvis «hvermansen» går inn på postjournal kan disse få veldig feil inntrykk av hva som er min arbeidssituasjon i dag. Det står ingen plasser på dokumentasjonen at jeg har sagt opp den lillestillinga, og ettersom det var bedt om gjeldende arbeidsavtaler så er det langt over grensa og sende ut tidligere avtaler. Det er både drøyt og misvisende å sende ut disse dokumentene, og hvis man ser det i sammenheng med det som er bedt om så ser det jo ut som jeg i dag arbeider 3 plasser, både ekstra og fast på DMS. Det stiller meg i et dårlig lys, i alle fall når man tar det ut av kontekst sånn som det gjøres i denne saken. Og det stemmer jo overhodet ikke. Greit at jeg er full av giv, men jeg er ikke en superkvinne. Jeg har én jobb. 100% stilling i en helt annen kommune, og det er nok.

I samtaler med Ordføreren etter denne saken «eksploderte» i media og det nevnes at jeg “kan bli sparket” fra KU har Ordfører flere ganger gjentatt «man kan ikke jobbe verken 1 eller 100% i kommunen hvis man skal sitte i kontrollutvalget». Det er greit, og jeg understreker nok en gang at jeg jobber verken 1 eller 100% i kommunen. Jeg har oppfattet denne saken som oppe og avklart for flere måneder siden, men det er den tydeligvis ikke. Hvis Ordfører, i likhet med Rådmannen, mener at det er «ulovlige forhold» å ta ekstravakter ved OGT så kan jeg opplyse om at jeg ikke lengre gjør det. Hvis fakta skulle ha noe som helst betydning i saken.

Så til Rådmannens håndtering av dette. I KU-møte 18/10 var saken om innsynet fra tidligere Rådmann oppe. Jeg var følgelig inhabil i diskusjonen, men jeg understreker at det ikke var noe «usikkerhet» rundt mine arbeidsforhold i dette møtet. Det var ikke mitt inntrykk. Hvis det er inntrykket til Rådmannen, så forteller det meg at de har helt feil fokus i denne saken. Sånn som jeg observerte saken så hadde ikke Rådmannen gjort seg noen tanker om hva tidligere Rådmann skulle med informasjonen, og de beklaget heller ikke feilene som var gjort i forhold til hva som var utlevert. Er vel litt for mye å forlange en beklagelse når feil er blitt gjort. At Rådmannen går ut fra det møtet med en usikkerhet rundt mine roller, etter jeg tydelig har understrekt hva faktum er, får være opp til dem. Jeg har ingen tillit til Rådmannen når jeg ser hvordan dette har blitt behandlet.

Notatet fra Rådmannen etter KU-møtet er slående. De konstaterer med at jeg er ansatt i Lenvik kommune. Det er jeg ikke. Og hvis jeg er det, så skulle jeg gjerne sagt opp, men jeg visste verken til hvem eller hva jeg skulle sagt opp. Som tidligere nevnt har jeg ikke skrevet under noen kontrakter for 2018, så selv om Rådmannen mener de ekstravaktavtalene er gyldige selv om de ikke er underskrevet, så er jeg uenig i det. Jeg ba ordføreren i brev 5.november om en tilbakemelding på hvem og hvordan jeg skulle si opp disse påståtte stillingene hen. Dagen etter sendte jeg brev til postmottak, for ordens skyld, og meddelte at jeg ønsket å si opp alle kontrakter som gjelder arbeidsforhold i Lenvik Kommune, både signerte og usignerte kontrakter, kontrakter jeg tidligere har sagt opp, kontrakter som ikke gjelder lengre og eventuelle andre påståtte kontrakter på arbeidsforhold mellom meg og Lenvik kommune.
Med andre ord en oppsigelse på stillinger jeg ikke vedkjenner meg. Dette blir i morgen i Ordførerens svar, brukt mot meg som et bevis på at jeg har jobbet i Lenvik Kommune frem til 05/11. Det har jeg altså ikke. Jeg har heller ikke fått noe tilbakemelding på “oppsigelsen” på stillingene jeg mener jeg ikke har hatt. Aner ikke engang hvor lang oppsigelsestid jeg evnt har. 5/11 kommer til å bli nevnt gjentatte ganger fra Ordførerens munn i morgen. Mulig han tenker at den oppsigelsen beviser at kommunen har rett og jeg har feil. Jeg mener det motsatte, og er glad jeg sendte det brevet til postmottak, ellers hadde vel Ordføreren “konkludert” med at jeg fortsatt var ansatt i kommunen i dag.

Og dersom jeg hadde vært ansatt i Lenvik kommune burde det vel strengt tatt vært opprettet en personalsak angående dette for lenge siden. I stedet for går Rådmannen til offentlig sak mot meg gjennom postjournal og media. Hvis dette er representativt for hvordan man behandler de man anser som ansatte i Lenvik Kommune, så blir jeg svært bekymret. Og så vidt jeg forstår er ingen av varslerne i Helsekjøpssaken lengre i stillingene de hadde før saken kom opp. Det forteller meg at det ikke er mulig å si ifra om kritikkverdige forhold i Lenvik kommune uten at det får konsekvenser. Det er også en helt forkastelig personalpolitikk som ikke hører hjemme noen plass.

I utredninga til Rådmannen går man ut med netto utbetalinger jeg har hatt fra kommunen de siste tre år. I media velger Rådmannen å gå ut med brutto utbetalinger. Det får det til å se ut som at jeg har jobbet 200% for kommunen siden saksdokumentet ble laga i slutten av oktober og nyheita nådde media i begynnelsen av november. Det tas helt ut av sammenheng, og Rådmannen velger å kaste ut et tall uten å forklare leserne hvor mye som kommer fra den allerede avklarte situasjonen rundt mine arbeidsforhold og hvor mye som gjelder etter at jeg sluttet i den lille stillingen.
Det er altså mine 7 ekstravakter på OGT som er det jeg forstår som er hovedproblemet her og grunnen til “usikkerheten” til Rådmannen. Da bør man kanskje informere folk om akkurat det, og ikke slenge ut et tall for deretter å la det være opp til leserne å gjette seg til hva som er tilfellet. Det blir tatt helt ut av sammenheng og blåst opp over alle proposjoner.

Jeg reagerer også på måten Rådmannen ordlegger seg i sitt svar til lokalavisa «Jeg har intet behov for å gå inn i denne type diskusjoner i media. Vedkommede har til og med siste utbetaling i oktober 2018. Brutto lønn på 107 000,- fra Lenvik kommune dette året. Utover dette har Rådmannen ingen kommentar og viser til dokumentasjon oversendt til Ordfører».
Her sier man altså at man ikke har noe behov for å gå inn i denne diskusjonen, for så å gjøre nettopp det. I tillegg lar Rådmannen kommuneadvokat Bjørn Stefanussen prosedere saken i samme artikkel ved å si til Folkebladet at han har konkludert med «at Gregussen fortsatt er ansatt i Lenvik Kommune da hun fortsatt tar vakter ved OGT». Noe jeg altså ikke gjør eller gjorde da saken stod på trykk 2/11.
Denne måten å opptre på i media viser at Rådmannen taler med to tunger, noe han har gjort helt siden han ble tilsatt som Rådmann i 2017. Å håndtere media på denne måten har blant annet ført til at Rådmannen har sett seg nødt til å legge seg flat for kommunestyret flere ganger. Det er åpenbart ingen kontroll på hva verken Rådmannen eller flere andre i staben uttaler til media.

Jeg har hele tiden trodd at det er Kontrollutvalget som skal kontrollere kommunen, og ikke at det var kommunen som skulle kontrollere Kontrollutvalget. Jeg er mildt sagt skeptisk til hva man bruker ressursene sine på i en ellers anstrengt situasjon for kommunen. Og det er ikke første gangen jeg mener det. Som tidligere nevnt synes jeg for eksempel ingenting om at man har gått til rettslige skritt for å få hentet ut dokumenter fra en tidligere ansatt. Dokumenter som allerede var levert til Kontrollutvalget.

Dette er ikke første gangen Rådmannen har hatt et usaklig personfokus. Heller ikke mot meg personlig. I en artikkel i Kommunal Rapport tidligere i år ønsket ikke kommunen å uttale seg i saken det ble skrevet om, forutenom å opplyse om mine personlige forhold og hvem jeg er gift med. Jeg har fått nok av det ensidige fokuset fra Rådmannen på å snakke person i stedet for sak. Man tar mannen i stedet for ballen, og det synes jeg ingenting om.

I kommuneloven står det at man ikke skal være ansatt i kommunen man sitter i kontrollutvalget til. Det er først og fremst for at man ikke skal havne i habilitetsutfordringer og for eksempel forfordele arbeidsgiveren sin. Det er det ingen som kan anklage meg for å ha gjort i KU. Vedtakene i Kontrollutvalget har også vært enstemmige, og min enkeltstemme har ikke avgjort noe verken den ene eller den andre veien. Ansvaret til habilitet er medlemmets ansvar. Det ansvaret føler jeg at jeg har tatt med å informere både Ordfører, kontrollutvalg og kommunestyret om mine arbeidsforhold. De 7 ekstravaktene jeg har tatt på OGT etter sist gang denne saken var oppe tidligere i år kan jeg gjøre lite med nå.

Jeg er ikke ansatt i kommunen. Dersom det ønskes nyvalg av kontrollutvalget ønsker jeg det hjertelig velkommen. Jeg føler at det som har kommet ut av dette dramaet er at innbyggerne er ytterligere forvirret over hva i alle dager det er som foregår i kommunen vår, samt at jeg er blitt sint og gir en god faen i politisk korrekthet. Og det er kanskje ikke det verste utfallet.

Ordføreren ønsker å sende sitt svar i morgen til Kontrollutvalget for å gjøre mest mulig ut av denne saken. En siste finish på et ellers dårlig håndverk. Det vanlige når det stilles spørsmål til Ordfører fra folkevalgte er at han svarer på det også er det over. Jeg skulle ønske Ordfører og Rådmann var like nøye i viktige saker som Kontrollutvalget har undersøkt og lagt frem for kommunen, som de har vist seg å være i saker som omhandler personer som gir motstand til den etablerte ukulturen i kommunen. Men det er vel litt for mye å be om.

#Kontrollutvalg #Kontrollogtilsyn #Lokalpolitikk #Drittsak #Personalpolitikk #LenKom #Savethedramaforyomama #Larmegikkeskremme

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg