Juletanker


For første gang siden jeg var barn skal jeg ha skikkelig juleferie. Det blir veldig rart. Fra å ha jobbet ubekvemstid og tredelt turnus siden jeg startet i arbeidslivet for 15 år siden har jeg nå en “helt vanlig jobb” fra mandag til fredag. Jeg har aldri trodd at jeg skulle trives med det, men det går overraskende bra. Som det B-mennesket jeg er har jeg det selvsagt rimelig hardt om morgenen, men det er enkelt å mobilisere positivitet når jeg trives i jobben og har det bra ellers i livet.

Det var full julestemning i hovedstaden med pyntede julegater og julemusikk overalt. Jeg er ikke helt der enda selv. Jula har brukt å være litt sår for meg, men jeg gjør alltid det beste jeg kan for det ikke skal gå ut over de rundt meg. Det er ikke synd i meg på noe vis, vi har alt vi trenger og enda mer. Det er bare veldig ei tid for ettertanke. Jeg har alltid trivdes med å arbeide i jula, både for å kunne gi av meg selv til andre, steppe inn for de som synes jula er veldig viktig å ha med familien sin og for å få det hele litt på avstand.
I år har vi barna i jula og det blir veldig hyggelig. Vi har mange juletradisjoner vi har fulgt helt siden de var små. Vi pynter til jul første helga i advent, barna har en egen kasse med pynt som de disponerer fritt. Vi har verdens minste juletre som vi pynter lillejulaften. Da har vi også julegrøt med mandel i, som vi setter ut en porsjon av i sjåen til julenissen. Adventskalender med fokus på aktiviteter er en slager. Der er det alltid noe vi kan gjøre sammen som familie. Familiedager med søsknene mine og familiene deres. Julestrømpe på døra på julemorgenen. Mørketidsturer ute. Lange julefrokoster. Snølykter og snømenn utenfor huset.
Barna begynner å bli store, den eldste ble 11 år denne uka! Tida har gått veldig fort. Jeg er heldig som har fått følge de over så mange år og fått skape tradisjoner sammen med dem.

Jula er ei tid der forskjellene på folk kommer tydeligere frem, og jeg tenker mye på de rundt om i verden som ikke er så heldige som oss. Derfor har det alltid vært viktig for meg- og oss, å gi mer til de som trenger det enn til oss selv. Vi bidrar med det vi kan til andre. Det gjør vi hele året, men det er helt klart et sterkere fokus på det i den tida vi nå går inn i. Planene for jula er ikke lagt enda, det skal vi drøfte i familierådet til helga. Da jeg var lita tok tanta mi meg med på julaften for svakstilte flere ganger. Det hadde jeg veldig godt av, og det gav meg mye. Vi er opptatte av å gi barna våre de samme gode verdiene. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe.

Ønsker alle mine følgere ei god adventstid og takker så mye for all støtten dere gir meg. Det har vært utelukkende godhet å få fra dere den siste tida når det har storma litt rundt meg i politikken. Det gir meg mye motivasjon til å gi det lille ekstra. Det var også spesielt godt å få være sammen med «mine» i partiet i helga og få gjort skikkelig politisk arbeid. Godt å bli påminnet hva man kjemper for og hvorfor man vil ha forandring<3 Ha ei god uke!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg