Tiggeforbud i verdens rikeste land?

Arbeiderpartiet fortsetter trenden med å kjøre sitt eget løp på venstresida og skal nok en gang støtte de borgerlige. I dag står det i avisa at Oslo AP vurderer å si ja til totalforbud mot tigging i hovedstaden. Dersom AP går med på å nekte folk å tigge, blir det flertall i bystyre for å forby tigging (sammen med FrP og H). 

Jeg er ikke særlig glad i tigging, det tror jeg ingen egentlig er. Grunnen til dette er at jeg konstant blir påminna hvor utrolig bra jeg har det og hvor utrolig dårlig andre mennesker har det. Jeg mener likevel at vi har godt av å vite hvor heldige vi er, og at realiteten i verden er tøff. Dette kan være med på at det norske folk blir flinkere å gjøre noe godt for andre, framfor å kun tenke på seg selv. Vi som har det så bra som vi har det, og bor i verdens rikeste land, burde bruke vår “heldighet” på å gjøre verden til en bedre sted, ikke til det verre.

Det er ikke noe tvil om at tigging ofte blir styrt av bakmenn, og at pengene som oftest havner i lomma på mektige folk som har mye. De som tigger er blant de svakeste i samfunnet, og jeg kan ikke tenke meg hvor nedverdigende, for ikke å snakke om kaldt, det er å sitte gatelangs å be andre folk om penger. Jeg bruker ikke å gi penger til tiggere, jeg gir de heller mat og drikke. På den måten vet jeg iallefall at de har det bra, omså bare for en kort stund.
Likevel, så er tigging viktig. Vi har godt av å skjønne at selv om vi lever i ei lita boble i verdens rikeste land, så finnes det ulike skjebner ellers i landet, også i vårt eget.

Å forby tigging løser ingen verdens ting. Jeg frykter at dersom tigging skal bli kriminelt, så straffer man feile folk. Jeg tror ikke at noen ønsker å tigge. Jeg tror ikke på at det er et reellt valg. Tiggerne kan være fanget i et stort miljø der de tvinges ut på gata hver dag. Muligens kan det være at vårt uinkluderende samfunn med lite fokus på integrering er med på å gjøre dette til siste utvei og kanskje eneste alternativ. Når det er sånn, i verdens rikeste land, at vi ikke evner å gi innvandrere en jobb og gå til, så må vi forvente at det har konsekvenser. Vi må ikke være så naive å tro at et tiggeforbud gjør ting bedre. Innvandrere får ikke større muligheter på arbeidsmarkedet fordi egoistiske politikere ikke ønsker å se hovedstadens realiteter. Dersom tigging skal forbys, noe jeg mener er forkastelig, så må vi iallefall kompansere med noe. Tigging kan man ikke forby før man har et bedre alternativ. Vi må sørge for at alle får seg jobb og blir tatt vare på av velferdsstaten, dersom dette fobudet eventuelt skal fungere. Vi har ikke et godt nok system til det, desverre, og å forby tigging kommer bare til å gjøre vondt verre.

Tigging er ikke ulovlig. Å be om penger er ikke kriminelt. Jeg er redd for at dersom man gjør dette til noe ulovlig, så er man med på å gjøre uskyldige mennesker til kriminelle. For ikke å snakke om at terskelen for annen kriminialitet kan bli mindre, og “problemet” flyttes til andre plasser.

Fattigdommen fjernes ikke av at vi skal vedta at tigging blir ulovlig. Vi må fortsatt klare å se verden for det den er. Jeg tror at tiggeforbud er et forslag som er kommet på bordet kun for at enkelte skal få det bedre med seg selv. Vi kan ikke straffe tiggerne på grunn av at de borgerlige ikke tåler å se at andre kan ha det fælt. Vi kan ikke særiøst mene at dersom man “fjerner” tiggerne, så blir de borte. De må fortsatt skaffe penger til mat på bordet. Nå må Arbeiderpartiet holde seg på rettsida og være med på å fatte rettferdige vedtak. Dette blir for dumt, selv til høyreorienterte sosialdemokrater å være.

#Politikk #Arbeiderpartiet #Tigging #Verdensrikesteland

2 kommentarer
    1. Hvorfor i all verden skulle vi integrere tiggere? De kommer hit (stort sett fra Romania) på ordinære turistvisum og skal ut i løpet av maks 3 mnd. Hvorfor skulle det være vårt ansvar å gi dem jobb? Hvorfor skal det være den norske velferdsstatens oppgave å ta vare på rumenere?
      Det bitte lille man ser av norske tiggere er stort sett narkomane ol. som av ulike grunner ikke får solgt gatemagasiner der og da.

    2. Hei på deg!!!!!!!! Først av alt at denne blogen er den morsomste siden på hela blogg, det er jeg helt sikker på! Sykt sorry for at jeg ike har skrevet komentar tidligere men noen ganger så er jeg berre litt trøtt så ender man opp med å droppe det. I mine øyne er det nemlig ufattelig manga freke sender inn komentarer. Før fikk jeg nemlig uhøflige komentarer da når jeg hadde blogg. Det var dypt ekkelt. Jeg håper dypt at du ikkje får noen frekje komentarer og at du får tusen ganger flere kjekke kommentarer. Da jeg har lagt ned blog tennkte jeg at jeg bare skulle sende en link til en konkuranse som jeg nettopp har signert opp på. Premmien er et gavekort. Jeg håper veldig at jeg vinnner, men flaks så håper jeg at du skal! Det hadde vært utrolig gøy om du ble med!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg