“Unnskyld meg, er det mulig å åpne en kasse til, ELLER?!”

Stemmen til den høylytte, biske, middelaldrende kvinnen runger i fronten av lokalet på Coop Xtra. 
Jeg og samboeren min skulle bare handle litt på en normal fredagskveld for halvannen mnd siden. Kurven vår var halvfull. Like foran oss stod det en eldre dame som naturlig nok brukte litt mer tid enn en gjennomsnittlig ungdom gjør. Vi hadde det overhodet ikke travelt, og butikken var ellers rimelig tom. Bak oss stilte det seg to halvgamle kvinner som tydeligvis ikke tålte å vente på tur i kassa. Den ene brauta frem mot den unge ferievikaren som stod i kassa og nærmest ropte “UNNSKYLD MEG, er det mulig å åpne en kasse til, ELLER?!”- på akkurat samme måte som jeg skriver det. Med trykk på UNNSKYLD MEG, sånn at du skjønner at hun egentlig ikke unnskyldte seg selv. Og stor trykk på ELLER?! fordi hun var tydelig misfornøyd med å måtte tilbringe de neste 3 minuttene av livet sitt i kø på butikken. På en fredagskveld.

Har vi fått det så godt i Norge at vi ikke har tid til å stå i kø lengre? Er livet for kort til å stå i kø? Og hvorfor kan man ikke respektere at noen trenger mer tid enn andre, og at de som jobber i kassa på butikken faktisk også har en viktig jobb? Og hvorfor er det så lett å nedverdige folk som jobber i kassa?

Jeg har mange ganger hørt folk som “iallefall ikke skal havne i kassa på Rimi når jeg blir stor”. Og det er helt greit. Det er fint og flott at folk at store mål for livet sitt som innebærer høyere utdanning eller reising. Folk må få lov til å ha de drømmene de har. Så heldige og priviligerte er vi faktisk. Vi kan faktisk velge helt selv hva vi vil bli. Det jeg tror de færreste tenker på, er at resten av verden ikke har det sånn.
Likevel må vi aldri glemme at dersom ingen satt i kassa på Rimi, så hadde vi ikke hatt en plass å handle. Og er det noe man gjør nå til dags, så er det jo å handle. Til alle døgnets tider, nærmest. Vi som jobber med å bli voksne nå er jo vant til at butikkene har åpent til 23 hver eneste dag. Får FrP og Høyre det sånn som de vil, så skal vi kunne handle på søndager også. Jeg spør meg selv om det egentlig er nødvendig. Vi må kunne planlegge uka vår såpass at vi kan ha en handlefri dag. Jeg føler at vi er for bortskjemte og vant til å få det sånn som vi vil, og at mange derfor ikke har respekt for de som jobber på helt nødvendige plasser som i kassa på en butikk. Jeg mener at de fleste jobber er viktige, og at man kommer langt med å være stolte over jobben man gjør. Jeg tenker at vi alle har et ansvar for å bygge hverandre opp, og ikke trykke hverandre ned. Da kan heller de biske damene heller holde seg hjemme.

Det kunne aldri falt meg inn å behandle et medmenneske på den måten som de damene gjorde mot hun som stod i kassa. Det er greit at folk har det travelt, men hvis du har det SÅ travelt at du ikke klarer å vente på 2stk foran deg i køen, så går det vel an å spørre på en ordentlig måte om du kan få gå før de andre i køa? Jeg hadde lett sagt ja til det. Man kommer langt hvis man bare er litt høflig. Der tror jeg at “det norske folk” har lang vei og gå. I andre kulturer og land opplever jeg en helt annen varme enn den som er i Norge. Samtidig som bor i verdens rikeste land og har det bedre enn de aller flest, så er vi enormt misfornøyd. Vi klager over alt. Tenk å bruke så mye negativ energi på å klage på så små ting som å stå i kø. Jeg er enda sjokkert.

#Uforskammetadferd #Samfunn #Frekkhet #Tålmodighet #Dagensutblåsning #Voksnefolkass

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg