Bare jeg?

I dag da jeg leste igjennom nettavisene en søndagsformiddag fant jeg en artikkel på VG som het “Fem skjerf til under 500 kroner”. Er det bare jeg som synes at å kjøpe er skjerf til 500,- er dyrt? Hvorfor bruker vi uendelig masse penger på hvordan vi fremstår, når vi bare kan være oss selv? 

Jeg er en helt alminnelig ung dame, med en helt alminnelig inntekt. For tida sparer vi heftig til bryllup, og der det kan hentes inn ekstra kronasjer, gjøres det det. Jeg jobber litt ekstra for å kunne leve normalt samtidig som vi skal spare mange tusener på kort tid. Er det fordi jeg er i sparemodus at jeg synes et skjerf ikke burde koste skjorta?
Jeg tror ikke det. Jeg hadde aldri kjøpt et skjerf som kosta så mye uansett hvordan livssituasjon jeg var i. Ikke fordi jeg er gnien, eller ikke unner meg selv det jeg vil ha, men fordi jeg tenker at 500,- kunne blitt brukt til så mye mer enn det! Jeg hater å fråtse. Jeg absolutt hater det når folk gnir inn til andre som ikke har det så bra, at de selv har kjøpt ditt og datt til tusenvis av kroner. Jeg kunne aldri levd med meg selv dersom jeg skulle gått rundt å skrytet av alt jeg hadde kjøpt, når jeg vet at de aller fleste ikke har råd til å gå rundt å kjøpe hva de vil.
Det handler kanskje om forfengelighet. Og jeg synes veldig mange bryr seg alt for mye om seg selv enn om andre. Og ikke minst materialistiske ting. Der er det jo nesten ekstremt hvor mye folk bruker på både møbler og dilldall. Altså, ikke misforstå meg med vilje. Vil du ha et dyrt møblement, så for all del kjøp det. Jeg bare får meg ikke til å gjøre det samme. Det betyr ingenting for meg.

Denne uka har jeg vært i Tromsø på studiesamling. Selv om dagene er hektiske, og vi holder på fra tidlig morgen til sen ettermiddag, og jeg i tillegg har fokus på å treffe gamle kjente og ikke minst på å gjøre litt politisk mens jeg er i byen, så blir det alltids tid til en liten handlerunde. Jeg er kanskje den minst interiør-interesserte jeg selv kjenner. Jeg har veldig kjedelig stil hjemme, og bruker alt for lite tid på å pynte hjemmet mitt opp. Rett og slett fordi jeg ikke bryr meg. Det er ingenting med møbler og pynt som interesserer meg. Jeg er mer opptatt av å ha det rent og fint, enn å ha masse stesj liggende rundt omkring. Pynt og sånn har jeg alltid sett på som mer enn byrde enn noe koselig. Mer støvtørking, mer ting som er i veien, og mer dritt som lagres og stures bort når man blir lei. Jeg synes vi har det helt greit hjemme, altså. Men når de samme lyse, fine gardinene (som passer til alt) har hengt oppe i to år er det kanskje på tide å bytte de ut. Så jeg tok meg en runde for å leite etter flere ting som kunne bidra til en liten, men ikke dyr endring hjemme hos oss. Jeg fant noe fint på Søstrene Grene til under 100lappen. Jeg dro på Freetex og fant noe brukt og fint som kunne passe fint på spisestua. Når jeg nå er ferdig på jobb for denne økta skal jeg gjøre en innsats hjemme. Poenget mitt er at det ikke trenger å være så voldsomt. Og det trenger iallefall ikke å være så dyrt!
Jeg synes det er så overfladisk når det blir for mye. Hjemmet ditt skal jo liksom gjenspeile hvem du er. Og vi er ikke spesielt lukseriøse mennesker hjemme hos oss, og har iallefall ikke behov for å fremstå som noe vi ikke er.

Nå med min fantastiske døgnturnus og studiesamlinger ei uke mnd er jeg lite hjemme. Men når jeg er hjemme har jeg fri. Helt fri. Og jeg har bestemt meg for at jeg hver uke jeg har fri skal ta tak i noe nytt hjemme. For å fikse opp i ting som ikke blir fiksa opp i. Sist gang jeg hadde friperiode tok jeg tak i et etterlengta opplegg; prosjekt storopprydding i kjelleren. Jeg kom nesten i mål. Jeg hadde nok vært ferdig med en gang dersom vi ikke hadde så mye. Det er utrolig hvor mye drit man tar vare på som aldri blir tatt opp og brukt, og som vi aldri kommer til å trenge noensinne. Jeg kastet et hengerlass med dritt og gav bort endel greier jeg vet at jeg aldri blir og bruke. Det er så bortkastet å ta vare på så mye. Vi lever i et overflodssamfunn, og selv i vårt hjem (der det fokuseres mye på å ikke ta vare på så mye) er det helt enormt hvor mye som taes vare på. Hva er det med oss mennesker og vår tilknytning til enkelte materialistiske ting? Vi har det rett og slett for godt!!!!


Nå skal alt som er rosa byttes ut i mintgrønn og blått (har skjønt det sånn at det er in…?). B-)

#Dagensutblåsning #HIVSJITEN #Hverdagstanker #Materialisme #Søppel #Brukogkast #Overflodsamfunnet #Interiør #Gjenbruk 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg