Blodbanken er den beste banken

Nå som det går mot jul bruker jeg spesielt mye tid på å reflektere over hvor urettferdig fordelt godene i verden er. Samtidig som store deler av den vestlige verden fråtser i for mye av ALT finnes det en hel verden som ikke har mat på bordet eller vann i springen. 

Jeg er veldig opptatt av å gi tilbake. I går snakket jeg med flotte ungdommer i kirka om hvor heldige vi er, og hvor unikt det er at vi har så gode muligheter til å gi noe tilbake til de som ikke er like heldige.

Jeg har brukt store deler av livet mitt på å ha dårlig samvittighet fordi jeg ble født her, fordi jeg får ha det så godt og fordi jeg har det trygt rundt meg. I voksen alder har jeg skjønt at det er fullstendig latterlig og bak mål og gå rundt å ha dårlig samvittighet for noe som egentlig er veldig bra når jeg heller kan bruke det til noe positivt for andre! Å gi noe tilbake!

Jeg gir til veldedige organisasjoner hver mnd og er med i flere frivillige organisasjoner som er med på å redde liv. Jeg gir også blod.
Å gi blod er en herlig opplevelse. Jeg har jo mye blod, så hvorfor skal jeg ikke kunne gi av det jeg har for mye av? Å gi blod er direkte livsreddende og så enkelt å gjøre. Og gratis! Jeg forventer ikke at alle har mulighet til å gi store donasjoner i hytt og pine til ulike hjelpeorganisasjoner. Men blod kan mange av oss gi, og det anbefaler jeg de som kan til å gjøre! Blod kan ikke fremstilles kunstig sånn som mange andre livsviktige legemidler. Mange mennesker er avhengig av blodoverføring, og kanskje kan akkurat DU være med på å redde liv. Personer med kreft, eller som har vært i ulykker, personer som opereres, har brannskader, kvinner som føder eller barn som er nyfødte, eller som har blodsykdommer trenger ofte blodoverføring. Disse kan du være med å hjelpe og det er verdens enkleste ting! Det tar jo bare en halvtime, trekvarter, og det gir verdens beste følelse etterpå!


Blodbanken er den beste banken. 

Mer info om blodgivning finner du på www.giblod.no
Her kan du også melde deg som blodgiver! 

#Frivillighet #Ginoetilbake #Samfunn #Blodgiver #Giveitup  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg