Du kaster som ei jente!

På skolen lærte jeg at jeg burde ta til takke med å vokse opp i et likestilt samfunn som Norge der jenter hadde alskens med rettigheter. I politikken lærte jeg å se på verden med nye øyne. For det er ikke sånn at bare fordi man «kunne hatt det verre», så skal man finne seg i å bli behandlet urettferdig.

Hele livet blir jenter og gutter behandlet forskjellig. Fra vi blir født og får utdelt hver vår farge, til vi kommer i arbeid og skal bli selvstendige individer. Kvinner har gjennomgående mindre makt i samfunnet enn menn har, enten det handler om økonomi, arbeid eller retten til å bestemme over eget liv. Vi blir inndelt i ulike sko vi skal fylle, og hele livet møter vi ubehag eller negative reaksjoner på hvordan vi velger å gå med skoene. Å være kvinne er svakt og blir sett på som annenrangs. Å kaste som ei jente er negativt. Damefotball er ikke fotball. Du har ledere, så har du kvinnelige ledere.
Vi blir behandlet ulikt og møtt med forskjellige forventinger, noe som både oppleves som begrensende på gutter og jenter. Samtidig må man erkjenne at det ene kjønnet har helt klare fordeler og har mer makt enn det andre. Mannen er normen, mens kvinner er avviket. Menn som gruppe har mest makt, og det mannlige fremheves, mens kvinner settes tilbake.
Og dersom du prøver å bryte kjønnsrollene du har fått tildelt, så kan du tro at du får høre det. Gutter som vil leke med dukker og danse blir kalt for homo, og jenter som ikke vil gjøre det blir sett på som unormale.

I sosiale medier ser jeg voksne mennesker lange ut om at ungjenter i dag kler seg så dristige at de fortjener å bli voldtatt. I kommentarfeltene kommenteres det oftere kropp enn sak mot kvinnelige samfunnsdebattanter. På utesteder har det gått så langt at det må ansettes egne vakter som skal passe på at jenter ikke blir seksuelt trakassert på dansegulvet. Det er ikke rettferdig.

Jeg vil ikke kaste som ei jente, jeg vil kaste som en likesinnet. Jeg vil at venninnene mine og søstrene mine skal ha like økonomiske muligheter som kjærestene deres har. Jeg vil at Guddattera mi skal få spille fotball, ikke damefotball. Er det så mye å be om?

#Kvinnekamp #Feminisme #Likestilling #Rettigheter #Rettferdighet #Samfunn #Politikk 

2 kommentarer
    1. Å herre…. “Å kaste som ei jente” er et uttrykk som henviser til at man ikke kaster så langt. Det er alt. Og om vi hadde 100 jenter og 100 gutter i samme alder som kastet en ball så ville de fleste guttene kaste mye lenger enn jentene. Det er et biologisk faktum! På samme måte bruker man uttrykk som “er du helt mongo?” på mindre intelligente uttalelser, “hun er sterk som en bjørn” på sterke personer osv. Det er ikke for å henge ute personer med Downs, jenter eller svake bjørner. Det er for å uttrykke ett poeng. Slapp av 🙂

    2. Så bra skrevet! Er helt enig, og syns definitivt ikke det er for mye å be om. Det er bra du tar kampen og skriver om dette, for du er med på å endre holdninger og sikre en bedre fremtid for neste generasjon jenter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg