“Det er jo ingenting å gjøre på Finnsnes!”

Tidenes største myte om byen jeg har vokst opp og valgt å bosette meg i.

Fra vi var ungdommer ble det prenta inn i hodene våre; Finnsnes er en utrolig kjedelig plass. Det er ingenting å gjøre her. Når jeg blir stor skal jeg flytte til en stor by, en ordentlig by.

Det var mange ting som gjorde at jeg valgte å bosette meg på Finnsnes. Selv om tilfeldighetene (eller my man up there) skulle ha det sånn at jeg fant mannen i mitt liv nettopp på min hjemplass (på tross av at det hadde blitt sagt i mange år at «det finnes ingen kjekke gutter på Finnsnes») så er det mange andre ting som spiller inn på valget mitt om å bo nettopp her. Finnsnes er en fin by med mange muligheter. Vi er sentrum for regionen vår og har mange spennende arbeidsplasser og yrkesmuligheter, et interessant næringsliv og mange flotte aktiviteter rundt oss.

Det siste halve året føles det som om jeg har vært veldig lite hjemme. Det er da jeg savner hjemplassen min ekstra mye. Akkurat nå sitter jeg på en flyplass og tenker på hvor utrolig godt det skal bli å komme hjem. Hjem til byen i hjertet mitt, til familien min, til jobben min og til vennene mine. Jeg stortrives på Finnsnes. Jeg ser ingen begrensninger med å bo der, og jeg føler at jeg stadig får nye utfordringer både personlig, faglig og politisk. Selv om jeg ikke har ambisjoner om å få egne barn, så tenker jeg at Finnsnes og midt-Troms er en utrolig fin plass for barn å vokse opp. Ikke for lite, ikke for stort og helt perfekt med tanke på nettopp «ting å finne på». Barneby-prosjektet er et godt eksempel på at Finnsnes er god plass for barn og familier.

Jeg tror alle har godt av å komme seg bort fra hjemplassen sin ei stund sånn at de kan komme hjem med ny motivasjon og kanskje et nytt syn på hva vi egentlig har rundt oss. Kanskje vi er litt for flinke til å ta for gitt alt vi har, og derfor har lett for å se negativt på hjemplassen vår.

For meg er Finnsnes perla. Og selv om jeg ikke tror at jeg kommer til å bo her i alle deler av livet mitt, så gleder jeg meg til fortsettelsen. Jeg skal fortsette å snakke godt om kommunen min, regionen min og byen min. Negativitet har aldri ført noe godt med seg, og jeg tror man kommer langt av å snakke opp i stedet for å snakke ned.

#Lokalt #Hjemme #Samfunn #Byenmin #Finnsnes #Midttroms #Barnebyen #Livet

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg